Louises erfarenheter av 8-timmarsdieten
Växla mellan att äta och fasta med 16:8-dieten

Louise fokuserade mycket på klockan när hon bara fick äta under åtta timmar per dag.

© Thomas Dahl

I FORM testar: 8-timmarsdieten

Om du undviker mat helt under en del av dygnets timmar blir det svårt att hinna äta lika många kalorier som vanligt. Här avslöjar vi om Louise lyckades fasta sig till en viktnedgång, eller om hungern satte käppar i hjulet för henne.

15 januari 2019 av Irene Brøndum

Så går du ner i vikt med 8-timmarsdieten

8-timmarsdieten är för dig som har en stressig vardag och som inte vill ändra för mycket på hur du äter.

Här kan du läsa mer om 8-timmarsdieten och få principerna för att följa den.

Dietens grundprinciper

  • Ät bara under åtta timmar. Resterande 16 timmar ska du fasta.
  • När du fastar får du bara dricka sådant utan kalorier: svart kaffe, te och vatten.
  • Rör på dig minst 30 minuter om dagen.

Se vår testperson Louises fantastiska resultat här och läs om hennes upplevelser av 8-timmarsdieten här.

Fördelar och nackdelar med 16:8-dieten

Fördelar med 16:8-dieten

  • 16:8-dieten är verkligen enkel att följa. Allt du behöver göra är att följa klockan. Tiden du äter kan du själv reglera så att det fortfarande är möjligt att gå på fester, äta på restaurang eller bjuda hem gäster på middag.
  • Eftersom du inte går på diet hela tiden utan kan äta lite vad du vill, kan det vara enklare att hålla igång med den här metoden och därmed hålla modet uppe tills du har nått ditt mål.
  • Du ska varken väga maten eller äta något särskilt i en viss mängd. Samtidigt slipper du också att hela tiden förhandla med dig själv om vad, hur mycket eller hur lite du får lägga på tallriken.

Nackdelar med 16:8-dieten

  • Du får visserligen äta vad du vill, meeen … Om du väljer att bara äta bacon, brownies och bearnaisesås så blir dieten till att börja med väldigt onyttig, och dessutom uteblir troligen viktnedgången.
  • Emellanåt kommer du att bli hungrig. Väldigt hungrig. Hunger är en stark biologisk drift som kan vara svår att stå emot och därför kräver metoden viljestyrka.
  • För en del kan fasteperioden resultera i en kraftig över­ätningsperiod när tiden är inne för att äta igen. Men om du kastar dig över maten och lassar in dubbla portioner kommer 16:8-­dieten inte att ha någon effekt.

Låter 8-timmarsdieten som något för dig, så kan du läsa mycket mer om dieten här.

 

Testpersonen Louises erfarenheter av 8-timmarsdieten

”Aj, mina armar!” Louise gick ner så mycket i vikt att hon nästan inte kunde bära de tappade kilona i smör efteråt.

© Thomas Dahl

Louises utgångspunkt

47-åriga Louise har sedan tonåren bantat många gånger. Ibland har hon också lyckats, medan det andra gånger har gått åt pipan. Louise har ett chefsjobb och sitter mycket i möten. Här serveras mycket bakverk och det är ont om tid för träning. På sikt vill hon gå ner 25 kilo – dels för att hon är fåfäng, dels för att hon vill vara en bra förebild för sin dotter. 

Louises viktresa

Vi bad Louise att under fem veckor följa 16:8-dieten. Den går i korthet ut på att man bara får äta under åtta timmar och sedan fasta under de resterande

16 timmarna. Här får du bara dricka sådant utan kalorier, som svart kaffe, te och vatten. Om du äter frukost vid halv sju så måste du alltså ha fått i dig dagens sista matbit vid halv tre på eftermiddagen. Om du inte kan hoppa över middagen så får du hoppa över frukosten eller äta den senare på förmiddagen.

Under de åtta timmarna du får äta kan du i gengäld äta vad du vill. Du bör dock tänka på att äta magert protein samt fullkorn, frukt eller grönsaker till alla måltider. Läs mer om dieten här.

Det är inget krav att du ska motionera, men vi bad Louise röra på sig minst en halvtimme per dag så att hennes kropp kunde vänja sig vid mer rörelse. Hon har tränat yoga, styrketränat eller promenerat.

Louises resultat

Ålder: 47 år 

Längd: 162 cm

Före- och efterbilder från 8-timmarsdieten

Louise har gått ner imponerande 8,5 kilo på bara fem veckor och har minskat midjemåttet med tio centimeter.

© Thomas Dahl
Resultat från 8-timmarsdieten
Fett från 8-timmarsdieten

Louise har gått ner 8,5 kg på fem veckor. 

© Thomas Dahl

Louises tips till dig

Var inte rädd för hungern

Vänj dig vid att det är okej att vara hungrig. Det blir inte värre och värre. Hungern kommer och går lite i vågor.

Utmana dig själv

Före testet skulle jag ha kunnat svära på att jag inte kunde dricka svart kaffe, men jag upptäckte att jag faktiskt tyckte om det när jag inte kunde dricka något annat.

Vill du göra som Louise och testa 8-timmarsdieten, så kan du läsa mer om hur du gör och få råd här.

 

Så tyckte vår testperson Louise om 8-timmarsdieten

Vad har varit det bästa med dieten?

Jag behövde inte lägga ner massor av tid på att lära mig nya kostprinciper och det är väldigt skönt när man har en stressig vardag. Det enda jag behövde planera var när på dagen jag skulle börja äta.

Känner du någon skillnad efter dieten? 

Min ”bilring” har blivit mycket mindre och jag känner att magen inte är lika mycket i vägen när jag tränar yoga. Det har i alla fall blivit lättare att klara av de olika positionerna. 

Hur var din energinivå när du fastade?

Jag hade egentligen ganska gott om energi, men det var ändå en utmaning att klara av motionen eftersom det inte direkt ger sig själv. Jag har verkligen behövt tvinga iväg mig till träningen, och jag tycker också att det har varit svårt att hitta tillräckligt med tid för det.

Kommer du att fortsätta med 16:8-dieten? 

Jag har i alla fall inte tänkt börja äta massor av friterad mat igen. Jag tror faktiskt att jag ska fortsätta äta under åtta timmar under vardagarna eftersom jag tycker att det ger bra effekt. I gengäld kommer jag nog inte att låta mig styras lika mycket av tidsreglerna när det är helg.

Så här har det gått

Åtta veckor senare:

Louise har hållit vikten

”Jag är främst väldigt glad över att jag inte har gått upp i vikt igen. Efter fastan har jag inte konsekvent hållit fast vid principerna om att fasta under 16 timmar och äta under åtta timmar, men jag har fokuserat mycket på vad jag har ätit och har komponerat många av mina måltider enligt dietens principer. Min plan är att gå ner 15–20 kilo till. Det kräver en del, och för att vara säker på att jag lyckas nå mina mål har jag tagit hjälp av en bra dietist som ska ge mig stöd.”

Utmaningar efter dieten: 

Med 16:8-dieten kan du i princip äta vad du vill – men bara under åtta timmar. När dieten är över är risken stor att du fortsätter äta som du vill, men nu istället under fler av dygnets timmar. 

Din strategi: 

Fortsätt med att ha en eller två ”8-timmarsdagar” i veckan. Det är effektivt för att hålla vikten och påverkar också dina matvanor positivt dagarna efteråt. Under fastan tränades din kropp i att reglera blodsockret så att du hade lättare att låta bli snacks – försök att hålla fast vid detta och låt bli att fylla din vardag med massor av snacks och mellanmål. 

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar