I FORM testar: 24-timmarsfasta

Kan du vara utan mat under 24 timmar – två gånger i veckan? Det kunde Kristina, och utöver en viktminskning på drygt 8 kilo fick hon både mer energi och bättre nattsömn under de 7 veckor hon följde metoden.

Kristina, som har testat perodisk fasta, 24-timmarsfasta, står och ler.

PERIODISK FASTA – 'Enkelt' är nog inte det ord som de flesta skulle använda för att beskriva 24-timmarsfastan, men så var det för Kristina – efter att den första veckan var avklarad. Och hon såg faktiskt fram emot att fortsätta.

© Thomas Dahl

Det är säkerligen inte rätt viktminskningsmetod för alla. Men om du är envis och kan utstå hunger ibland, kan en 24-timmarsfasta vara något för dig. Det var i alla fall för Kristina som testade den periodiska fastemetoden för oss i 7 veckor, gick ner över 8 kilo och sedan beskrev kursen som "förvånansvärt lätt".

Läs mer i intervjun med Kristina här – och se hennes fina resultat.

1 Kristinas erfarenheter av 24-timmarsfastan


24-timmarsfasta var för mig... förvånansvärt lätt att genomföra. De första 2 fastedagarna krävde dock en del viljestyrka, jag fick huvudvärk – och en lite kort stubin. Men jag klarade mig igenom det och det gjorde mig stolt över mig själv. Det hjälpte också motivationen att vikten visade minus ett halvt kilo redan efter den första fastedagen.

Under tiden har jag... faktiskt sett fram emot mina fastedagar, eftersom jag upplevde att jag både hade mer energi och fick bättre sömn. Första veckan var dock lite jobbig, men den fick jag bara genomlida.

Det bästa med 24-timmars fastan har varit... att jag kände att jag nästan kunde känna kroppen arbeta och bränna fett. Det gav mig motivation.

Det svåraste med 24-timmars fastan har varit... att koordinera mina två fastedagar, så de låg där det inte var några sociala tillställningar. Det är vid sociala tillställningar man lätt blir frestad, så därför försökte jag undvika att “göra något” på fastedagarna.

Min största kris hade jag när... det var för många jobbmiddagar under samma vecka. Vid sådana händelser är det svårt att säga att man inte kan äta någonting. Jag fick sedan ta två fastedagar i rad för att få det hela att gå ihop, trots att det stred mot “reglerna”.

När jag var väldigt hungrig så... borstade jag tänderna och det hjälpte faktiskt att få en “smak” i munnen. I övrigt drack jag vatten och tuggade tuggummi under mina fastedagar.

När jag var väldigt hungrig så... borstade jag tänderna och det hjälpte faktiskt att få en “smak” i munnen. I övrigt drack jag vatten och tuggade tuggummi under mina fastedagar.
— Kristina, som testade 24-timmarsfastan i 7 veckor

När jag blev frestad... tänkte jag att den som väntar på något gott aldrig väntar för länge.

När vikten stod stilla... hade jag gudskelov uppbackning från de andra testpersonerna. För det hjälper mycket att få veta att det är helt normalt att vikten då och då stannar av. Och då var jag envis. Allt handlar ju egentligen om att vara i kaloriunderskott. Så om vikten stannar av för länge har jag ätit för många kalorier.

Utöver viktminskningen har jag... både haft mer energi och ett bättre sömnmönster på mina fastedagar. Av negativa saker har jag upplevt en metallisk smak i munnen och även andedräkten. Jag fattar att det är normalt när kroppen går i ketos under en diet, men det hade jag gärna sluppit.

Jag är allra gladast över... att jag har gått ner drygt 8 kilo i vikt.

2 Kristinas resultat av 24-timmarsfastan


Kristina-24-timmars-fasta-resultat

3 Så här följer du 24-timmarsfastan


24-timers faste - intermittent fasting

24-TIMERS FASTE | 2 dage om ugen indtager du 0 kcal.

Kort och gott om den periodiska fastan 24-timmarsfastan


METOD:

Undvik att äta under en hel dag, från att du vaknar och fram till nästa morgon.

VARAKTIGHET:

2 dagar i veckan – dock inte två dagar i sträck.

FÖRDELAR:

  • Det är bara två gånger i veckan.
  • Kan du stå ut med hungern är det en superenkel strategi där du inte behöver fundera över vad du får äta och hur mycket.

NACKDELAR:

  • Det är många timmar då du ska undvika mat helt.
  • Har du barn kan det kanske vara svårt att förklara varför du inte äter middag idag.

FOKUS UTANFÖR FASTAN

Ät nyttigt och varierat under de dagar du inte fastar så du inte motarbetar viktminskningen.

ÄT MÅLTIDER MED:

  • Frukt (primärt färsk frukt)
  • Grönsaker (gärna grova)
  • Fullkorn (t ex rågbröd, grov pasta)
  • Nyttiga proteiner (fisk, skaldjur, fågel, ägg, torkade bönor och linser)
  • Lite nyttigt fett (t ex nötter, avokado, rapsolja, olivolja)

PASSAR FÖR DIG SOM...

... vill maximera resultaten och klarar av ett helt dygn utan mat.
Läs också: Perodisk fasta en effektiv metod för viktminskning – för vissa av oss

Newsletter background