4 dieter för varaktig viktnedgång
Sense-dieten, low carb-dieten, träningsbootcamp och 8-timmarsdieten

Vi har testat fyra metoder för att gå ner i vikt så att du kan välja den som passar dig bäst.

© Thomas Dahl

5 kilo på 5 veckor: Vi har testat 4 dieter

Drömmer du om att bli sund och slank? Säg då hej till Karina, Marianne, Anne och Louise! De har kämpat i fem veckor och i snitt gått ner mer än sex kilo var för att testa fyra populära dieter, så att du kan hitta den som passar dig bäst.

21 januari 2019 av Irene Brøndum
 

Lyckas med din viktminskning

Innan du börjar med en diet är det bra att tänka igenom vad målet med dieten är, vad som motiverar dig att nå målet, och vad du gör när du har nått målet. Det kan du läsa mer om här:

 

Varför ska man gå på diet?

Vilken viktminskningsmetod ska du välja för att lyckas gå ner i vikt? Ingen, säger experterna. Många dieter slutar nämligen med ett nederlag eftersom vi inte är disciplinerade och motiverade nog eller så trillar vi dit på en semester, en födelsedag – eller bara en vanlig fredag. Och ja, det hade varit smartare om vi inte hade lagt på oss kilona från början. Men vi är ju bara människor. Ibland äter vi för tre även om vi bara är gravida med en, eller så frossar vi i julmat ända tills det är dags att ta ner julpyntet. Och om det inte lockar med en långsiktig plan för att bli av med extrakilona kan en kickstart vara det som krävs för att nollställa ovanorna.

Poängen med en diet är antingen att få i sig färre kalorier eller förbränna fler. I en mycket omfattande studie med över 7 000 deltagare har forskare tittat närmare på effekten av över 40 olika viktminskningsmetoder. Slutsatsen är tydlig: Det gör ingen större skillnad på vad du skär ner på – bara du skär ner på något. Det finns alltså ingen diet som är perfekt för alla. I gengäld fungerar de flesta metoder för någon och den bästa dieten är därmed den som du helst vill följa. 

 

Olika förutsättningar

För att din diet inte ska misslyckas utan bli startskottet för en varaktig viktminskning har vi bett fyra kvinnor följa fyra olika dieter i fem veckor, så att du kan lära dig mer om fördelarna och nackdelarna med olika sätt att gå ner i vikt. 

Du kan dock inte jämföra metoderna för att se vilken som ger störst vikt­nedgång. Våra coola försökspersoner är nämligen mycket olika i allt från startvikt och gener till förutsättningar och ålder, vilka alla har stor betydelse för hur mycket de har gått ner. Det slutgiltiga resultatet beror också helt på vilka hinder du stöter på längs vägen och hur mycket du väger när du börjar med din viktnedgång.

 

Värt att tänka på

När du väljer någon av metoderna kan det vara bra att tänka på vad som egentligen motiverar dig och vad du är villig att offra. En del föredrar stenhård träning och en tuff diet där socker är helt förbjudet. Andra vill hellre jobba med små och gradvisa förändringar där de inte behöver offra riktigt lika mycket. Fundera på hur mycket tid du vill och kan investera, hur du mår när du är hungrig, om du behöver ha några dagar då du tillåter dig att fuska samt hur tålmodig du är – var ärlig!

Oavsett vilket så måste du vara medveten om att det tar tid att vänja sig vid en ny livsstil – både fysiskt och psykiskt. De första dagarna är det vanligt att du känner dig trött och får huvudvärk, har cravings och bara känner dig hungrig hela tiden. Även när de första veckorna har passerat kan sötsug, otålighet, hunger och tidsbrist försöka sätta krokben för dig – och ibland lyckas det. Det gör inget! Så länge du undviker ”what the hell”-effekten, där en kaka leder till fyra månader på skräpmat. 

 

4 tips för att lyckas gå ner i vikt

Oavsett vilken metod som lockar dig mest så kommer följande tips att göra det enklare för dig att nå ditt mål.

  • För lite sömn kan lätt göra att du råkar äta något oplanerat eller hamna i soffan. Prioritera därför dina timmar under täcket.
  • Dina mättnadshormoner är långsamma i början så lägg ner besticken mellan varje tugga och låt måltiderna ta minst 20 minuter.
  • Även om din metod inte har krav på träning så rör ändå på dig. Träning minimerar nämligen den förlust av muskelmassa som oundvikligen sker när du äter färre kalorier än du behöver. Därmed undviker du att viloförbränningen faller, vilket gör det ännu svårare för dig att gå ner i vikt.
  • Stöd är ofta helt avgörande för att lyckas gå ner i vikt. Försök att få stöd av en vän, en familjemedlem eller ett proffs. Kanske känner du till och med någon som vill hänga på?

 

Långsiktig lösning

När du nått ditt mål kommer din kropp att göra allt den kan för att återfå den förlorade fettmassan. Ska du lyckas hålla vikten på lång sikt så måste du därför göra en permanent omläggning av dina nuvarande vanor. Innan du ger dig på någon av viktminskningsmetoderna på följande sidor, ska du därför redan nu tänka över om de innehåller några grundelement som gör att de passar som språngbräda till ett nyttigare liv – även när det är stressigt.

Då återstår bara att önska dig lycka till. 

4 metoder för att gå ner i vikt

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar