Två leende kvinnor på stranden, båda med aktivitetsarmband på sig
Aktivitetsarmband

Ett aktivitetsarmband kan göra underverk för din hälsa. Läs mer här innan du köper ett. 

5 anledningar till att ett aktivitetsarmband revolutionerar din hälsa

Aktivitetsarmband, träningsklocka, tracker eller aktivitetsklocka. Kärt barn har många namn – och många funktioner. Se här varför den lilla prylen kan vara ditt startskott för en ny och sundare livsstil, och spana in vårt stora test av aktivitetsarmband.

17 april 2019 av Anne-Cathrine Stærke, Jacob Teilmann m.fl.

Tänker du på ett aktivitetsarmband som något en topptränad atlet tittar på medan hon spurtar iväg som en gasell? Då får du tänka om! Klockorna finns i många varianter och kan göra många olika saker – som de många olika namnen också antyder.

Många aktivitetsarmband kan både mäta hastighet, distans och rutt när du tränar, samtidigt som du också får veta hur hårt ditt hjärta arbetar och vilken puls du har haft under träningen. Aktivitetsarmbanden har även en rad andra hälsofunktioner, där de t ex kan mäta din stressnivå och kvaliteten på din sömn. Allt sammantaget kan du få en bra bild av hur du mår – och få en indikation på vad du kan göra för att må bättre.

På sistone är det många som har upptäckt detta. Allt fler frestas att prova ett aktivitetsarmband, och forskning visar att många blir frälsta när de väl har fått det på armen. Åtta av tio som börjar använda ett aktivitetsarmband använder det även efter ett halvår, visar en amerikansk studie från 2017. 

Ett aktivitetsarmband är alltså inte bara bra för att komma igång med en sundare livsstil – det är också bra för att hålla motivationen uppe på lång sikt. 

Här guidar vi dig till hur du väljer och använder ett aktivitetsarmband, så du får ut maximalt av det.

 
 

5 sätt ett aktivitetsarmband kan revolutionera din hälsa på

Aktivitetsarmband har inbyggd motivation

Oavsett hur avancerat eller enkelt aktivitetsarmband du väljer så finns det en sak som de alla kan: De kan göra dig mer motiverad.

När allt registreras i ditt aktivitetsarmband blir det både roligare och enklare för de flesta att få av mystofflorna och på löparskorna, och stänga av dumburken som annars bara stjäl tid från din nattsömn när du tittar på ännu ett Netflix-avsnitt. Du får nämligen klart besked från din personliga tränare, och skvallerbytta, på armen så fort du har tagit ett steg mot bättre hälsa – eller om du har gjort tvärtom.

Åtskilliga undersökning visar faktiskt att stegräknarfunktionen, som finns i alla aktivitetsarmband, får oss att röra på oss mycket mer än vi annars skulle göra. En grupp forskare från Stanford University har undersökt och jämfört över 25 studier av stegräknares effekt på våra motionsvanor. I de undersökta studierna deltog mer än 2 500 människor – primärt kvinnor över 40 år. 

Och resultaten talar för sig själva. Deltagarna gick nämligen i genomsnitt 2 000 steg mer VARJE dag än de gjorde innan de fick en stegräknare. Det motsvarar faktiskt att de gick 1,5 km extra varje dag och att de ökade sin dagliga aktivitetsnivå med omkring 27 procent. Även deltagarnas vikt och blodtryck gick ner markant under den tid som försöken varade – i snitt 18 veckor. 

GUIDE: Så använder du en blodtrycksmätare hemma

Vilka funktioner har ett aktivitetsarmband?

De vanligaste funktionerna som är inbyggda i de flesta aktivitetsarmband är pulsmätare, stegmätare, sömnanalys och kaloriräknare. Här får du en överblick över vad de kan användas till – och hur de används.

Pulsmätare ikon – aktivitetsarmband

Pulsmätare i aktivitetsarmbandet

Vad kan jag använda den till under träning?

Med pulsmätaren kan du hålla koll på din puls medan du tränar så att du kan se om du håller rätt nivå. Ofta delas träningen in i pulszoner när man tränar med en pulsmätare – zonerna kan vara lätt, moderat, hård och maximal. I den lätta zonen tränar du med relativt låg puls medan du ger precis allt du har i den sista zonen. Dit kommer du oftast att nå vid hård intervallträning medan en lugn promenad i skogen ligger i den lättaste pulszonen. 

Efter träningen kan aktivitetsarmbandet ge dig en överblick, som du kan använda för att analysera eller planera din träning.

Vad kan jag använda den till i vardagen?

Du har säkert känt dig lite småstressad i vardagen. När det händer stiger din puls. Om du har ditt aktivitetsarmband på dig på jobbet kan du få ett meddelande om pulsen blir onaturligt hög i en arbetssituation där du annars sitter ner och borde vara avslappnad.

Det kan du använda för att bli mer uppmärksam på hur du egentligen mår och när du behöver ta tag i din stressnivå genom att till exempel ta en paus för att få ner pulsen.

Så mäter aktivitetsarmbandet din puls

De flesta aktivitetsarmband har inbyggd pulsmätare med handledsmätning, så kallad optisk puls. Optisk puls mäts genom att aktivitetsarmbandet skickar in ljus i armen. Blodkärlen reflekterar tillbaka ljuset som en sensor i aktivitetsarmbandet registrerar. Beroende på hur mycket blod hjärtat skickar runt, ändras mängden ljus som blodkärlen reflekterar, och det ger svar på vad din puls är.                 

Lär känna din vilo- och maxpuls

Det är bra att känna till sin vilo- och maxpuls. Din vilopuls är nämligen en indikator på hur bra din form är. Det är också nödvändigt för att du ska ha någon nytta av pulsmätarens siffror. Här under kan du se hur du tar reda på din vilo- och maxpuls.

Din vilopuls är antalet pulsslag per minut när din kropp är i fullständig vila. Du kan hitta din vilopuls genom att mäta pulsen med klockan när du vaknar på morgonen och ligger helt stilla.

Din maxpuls kan du som kvinna hitta genom att dra av din ålder från 220. Är du 40 år så är din maxpuls alltså 180. Du kan också välja den tuffa – men mer exakta – metoden och göra ett maxpulstest på ett gym. De flesta gym har till exempel spinningpass där du kan göra ett maxpulstest.

Stegräknare ikon - aktivitetsarmband

Stegräknare i aktivitetsarmbandet

Vad kan jag använda den til?

Du ska gå 10 000 steg varje dag – det har du säkert hört många gånger förut, men hur mycket är det egentligen? Det kan vara svårt att hitta känslan för det, och det är här som stegräknaren kommer in i bilden.

Om du använder aktivitetsarmbandet dagligen kan du få reda på hur många steg du tar och löpande få rapport om hur långt du har kvar för att nå ditt mål – och det kan vara mycket vanebildande om du råkar ha minsta lilla tävlings­instinkt. Aktivitetsarmbandet kan också berätta när du har varit inaktiv för länge i förhållande till det mål som du har satt upp för dig själv.

Det är ett enkelt sätt att få lust att röra lite mer på dig utan att du ska behöva byta till träningskläder, badkläder eller något annat.


Så fungerar stegräknaren i ett aktivitetsarmband

Klockan mäter dina steg utifrån rörelser. Vissa aktivitetsarmband har också möjlighet att mäta om du går uppför, på plan mark eller nedför. Ju mer data ditt aktivitetsarmband samlar in, desto större chans har det att mäta dina aktiviteter så exakt som möjligt och därmed kunna skilja på om du går eller bara vinkar till grannen.

Med det sagt är de flesta aktivitetsarmband mycket exakta. Om du vill testa hur exakt ditt aktivitetsarmband är kan du prova att räkna 100 steg och se om stegräknaren får samma siffra.

Kolla vår stora guide till köp och användning av stegräknare, och se hur du mäter din steglängd 

Sömnanalys ikon - aktivitetsarmband

Sömnanalys i aktivitetsarmbandet

Vad kan jag använda den till?

Efter en natts sömn ger aktivitetsarmbandet dig en samlad rapport över hur du har sovit och hur länge. När du har sovit några nätter kan du se om du sover tillräckligt mycket och tillräckligt bra.

Så fungerar sömnanalysen i ett aktivitetsarmband

Aktivitetsarmbandets mätning av hur många timmar du sover är som regel baserad på om du ligger stilla, så ligger du stilla utan att sova så räknas det också med. Mätningen kan dock ge dig en fingervisning om antalet timmar du sover, och jämfört med mobilappar som gör samma sak är aktivitetsarmbandet mycket mer exakt. Aktivitetsarmbandet mäter sömnkvaliteten baserat på hur många gånger du vrider och vänder på dig under nattens gång.

SCHEMA: Så mycket sömn behöver vi

Kaloriräknare ikon - aktivitetsarmband

Kaloriräknare i aktivitetsarmbandet

Vad kan jag använda den till?

Funktionen berättar hur många kalorier du har förbrukat på en dag eller under ett träningspass. Det kan ge dig en uppfattning om hur mycket du rör på dig och om du tränar tillräckligt hårt. Går du på diet och vill förbränna så mycket som möjligt, kan du även använda denna funktion i ditt aktivitetsarmband som en hjälpande hand och som motivation.

BERÄKNA: Så många kalorier behöver du

Så fungerar kaloriräknaren i ett aktivitetsarmband

Kaloriförbrukningen baseras på din aktivitetsnivå, som pulsmätaren och stegräknaren avslöjar, tillsammans med vikt, kön, längd, ålder, osv. Om du t ex väger 60 kg och springer en tur på 30 minuter, kommer du att ha förbrukat ca 330 kcal när du tar av dig löparskorna igen.
   

Så mycket kan du gå ner i vikt med ett aktivitetsarmband

Ett aktivitetsarmband är en riktigt bra investering i din hälsa. Och om du vill gå ner i vikt är aktivitetsarmbandet helt perfekt. Det visade 41-åriga Michella, då hon tackade ja till att testa ett aktivitetsarmband i tre veckor. Hennes mål var att få in mer rörelse i vardagen, och det lyckades hon i hög grad med tack vare den lilla motiverande coachen på handleden. När det tre veckorna hade gått hade hon gått ner hela 2 kg. Läs mer om Michellas tre veckor här

Övriga funktioner i ett aktivitetsarmband

Förutom pulsmätare, stegräknare, sömnanalys och kaloriräknare finns det en rad andra funktioner som finns i vissa aktivitetsarmband. Det kan bl a vara:

  • Möjligheten att få påminnelser om att du t ex behöver röra mer på dig, om du har suttit stilla för länge. Du kan också ställa in aktivitetsarmbandet så att det påminner om att det är dags att gå och lägga sig.

  • Att du kan se samtal och sms direkt på aktivitetsarmbandet. Det är smart om du inte är i närheten av din mobil, eller om du håller på med något och vill se om det är något som kan vänta tills du är klar.

  • Möjligheten att mäta din fett- och muskelmassa hör inte till de vanliga funktionerna i ett aktivitetsarmband, men det är faktiskt möjligt i vissa aktivitetsarmband. 

KÖPGUIDE: Detta ska du tänka på när du köper aktivitetsarmband

Gå efter följande checklista när du köper ett aktivitetsarmband:

  • Ska aktivitetsarmbandet vara vattentätt? Om du ska använda ditt aktivitetsarmband till simning är det naturligtvis avgörande att det kan tåla vatten. Ska du däremot aldrig vara i närheten av vatten kan du spara pengar på att köpa ett aktivitetsarmband som inte är vattentätt.

  • Hur stor skärm behöver du? Det är stor skillnad på hur stor skärm det är på olika aktivitetsarmband, och det kan vara ganska irriterande med en skärm som är så liten att du har svårt att se vad det står på den. Tänk också på att välja en skärm med ljus så att du kan se den i mörker.

  • Hur är passformen? Sitter aktivitetsarmbandet skönt på handleden? Det är viktigt att passformen passar din handled, eftersom du ska det på dig hela tiden.

  • Hur länge håller batteriet? Kan du leva med att aktivitetsarmbandet måste laddas ofta, eller ska batteriet kunna hålla sig i flera dagar? Fråga hur lång livstid batteriet har.

  • Passar aktivitetsarmbandet ihop med din smartphone? Säkerställ att aktivitetsarmbandet du vill köpa passar ihop med din mobil, så du inte står med en produkt som du inte kan använda. Om de två enheterna inte är kompatibla kan du inte dra nytta av den tillhörande appen, där resultaten som regel ska läsas av.

  • Är aktivitetsarmbandet användarvänligt? Det är viktigt att aktivitetsarmbandet är lätt att navigera i, så du inte tappar sugen innan du har kommit igång med aktivitetsarmbandet. Testa det i butiken och be om råd innan du köper.

  • Gillar du designen? Du ska gärna ha på dig aktivitetsarmbandet så mycket som möjligt, så det är viktigt att du även gillar designen. Passar det din personliga stil och din garderob i övrigt?

  • Kan det mäta din favoritträning? Om du främst ska använda aktivitetsarmbandet för att mäta när du dansar, är det förstås ytterst relevant att det klarar av att göra just det.

  • Hur sitter själva remmen? Kontrollera hur lätt det är att justera och rengöra. Det samlas snabbt bakterier under remmen, så det är viktigt att det är enkelt att göra rent.

  • Hur ser ditt behov ut? Välj ett aktivitetsarmband som inte har alldeles för få funktioner, så det blir tråkigt och meningslöst i förhållande till vad du behöver. Se dock upp så att du å andra sidan inte köper ett aktivitetsarmband med massor av funktioner, så att du drunknar i onödig teknologi, som du aldrig får användning för och som känns oöverskådlig att sätta sig in i.

  • Lägg lite tid på att lära dig aktivitetsarmbandet. När du till slut sitter med aktivitetsarmbandet i handen vill du förmodligen helst bara spänna fast det runt handleden och köra igång. Men det är faktiskt smart att först sätta sig in i aktivitetsarmbandet, så du känner till alla funktionerna och vet hur du använder dem. 

Kvinna med aktivitetsarmband och medföljande mobilapp
Aktivitetsarmband med app

Innan du köper ditt aktivitetsarmband så kom ihåg att kontrollera så att den medföljande appen fungerar på din mobil.

© iStock

Så tar du hand om ditt aktivitetsarmband

  • Ta av aktivitetsarmbandet när du går och lägger dig, om du inte använder sömnfunktionen.

  • Håll aktivitetsarmbandet rent genom att tvätta remmen i ljummet vatten med en mild tvål. Torka med en ren handduk.

  • När aktivitetsarmbandet inte sitter runt din handled så förvara det torrt och svalt. Aktivitetsarmbandet trivs inte i en fuktig sportväska. 

 

I FORMs test av aktivitetsarmband

På I FORM testar vi löpande de mest populära aktivitetsarmbanden på marknaden och väljer både ut en testvinnare och det mest prisvärda aktivitetsarmbandet. Här kan du se våra senaste tester av aktivitetsarmband.

Aktivitetsarmband test 2019:

I FORM testar aktivitetsarmband

Ett aktivitetsarmband motiverar till mer motion i vardagen. Så enkelt är det. Det kan vi skriva under på efter att ha gått med sex armband i mer än 750 timmar för att hitta det absolut bästa. Det är aktivitetsarmband för både den lilla och den stora plånboken, så du kan garanterat hitta ett som passar dig.

I FORM har testat de här 6 aktivitetsarmbanden 2019:

  • Garmin aktivitetsarmband – Garmin Vívoactive 3
  • Samsung aktivitets

    armband

     – Samsung Galaxy Watch
  • Polar aktivitets

    armband

     – Polar M430
  • Suunto aktivitets

    armband

     – Suunto 3 Fitness
  • Fitbit aktivitets

    armband

     – Fitbit Versa Limited Edition
  • Huawei aktivitets

    armband

     – Huawei Watch 2 Sports 4G

Vilket vann vårt test av aktivitetsarmband? Och vilket blev mest prisvärt? Klicka på "Hämta artikel" här under och se hela testet.

Aktivitetsarmband test 2018: 

I FORM testar aktivitetsarmband

Ett aktivitetsarmband kan vara precis det du behöver för att gå dina dagliga antal steg eller nå drömvikten. Men utbudet är en djungel. Därför har vi testat ett urval i både budget- och lyxklassen, så du kan hitta ett aktivitetsarmband som passar ditt behov.

I FORM har testat de här 8 aktivitetsarmbanden 2018:

  • TomTom aktivitets

    armband

     – TomTom Touch Cardio
  • Garmin aktivitetsarmband – Garmin Vivofit 3
  • Fitbit aktivitets

    armband

     – Fitbit Charge 2
  • Polar aktivitetsarmband – Polar A370 Fitness Tracker
  • TomTom aktivitets

    armband

     – TomTom Spark 3 Cardio
  • Samsung aktivitetsarmband – Samsung Gear Fit2
  • Garmin aktivitets

    armband

     – Vivosmart 3
  • Samsung aktivitetsarmband – Samsung gear Fit2 Pro

Vilket vann vårt test av aktivitetsarmband? Och vilket blev mest prisvärt? Klicka på "Hämta artikel" här under och se hela testet.

Aktivitetsarmband test 2017:

I FORM testar aktivitetsarmband

När du ska köpa ett aktivitetsarmband ska du både tänka på design, funktioner, komfort samt hur enkelt det är att använda. Det har vi gjort i det här testet av aktivitetsarmband, som har många funktioner – bl a stegräknare, sömnmätning, puls och distans.

I FORM har testat 8 olika aktivitetsarmband 2017. Vi har testat marknadens mest relevanta modeller och uppdaterat armbanden till den senaste mjukvaran samt parat ihop dem med den tillhörande mobilappen. Därefter har vi sprungit, cyklat och gått med aktivitetsarmbanden för att testa skärm, användning och funktioner.

I FORM har testat de här 8 aktivitetsarmbanden 2017:

  • Beurer aktivitetsarmband – Beurer AS 80
  • Fitbit 

    aktivitetsarmband

     – Fitbit Charge 2
  • Garmin 

    aktivitetsarmband

     – Garmin Vivo Fit 3
  • Garmin aktivitetsarmband – Garmin Vivosmart HR+
  • Idomove aktivitetsarmband – Idomove GO Pulse
  • Polar aktivitetsarmband – Polar A360
  • Samsung aktivitetsarmband – Samsung Gear Fit2
  • TomTom 

    aktivitetsarmband

     – TomTom Touch

Vilket vann vårt test av aktivitetsarmband? Och vilket blev mest prisvärt? Klicka på "Hämta artikel" här under och se hela testet.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar