Kvinna med aktivitetsarmband
Aktivitetsarmband - kan det boosta din hälsa?

Michella har testat ett aktivitetsarmband i 3 veckor. Läs här hur det gick.

Detta gör ett aktivitetsarmband för din hälsa

Drömmer du om en dietist eller en PT som kan hjälpa dig igång med en sund livsstil? Tänk om det finns ett enklare och mycket billigare hjälpmedel som erbjuder en genväg. Vi bad Michella att testa ett aktivitetsarmband för att se om det kan leda till nya och bättre vanor. Se här hur det gick.

9 maj 2018 av Jeanette Linder

Michella, 41 år, har ett stillasittande jobb och rör sig mycket lite varje dag. Därför sa hon ja till att testa ett aktivitetsarmband i tre veckor i hopp om att det skulle kunna hjälpa henne att röra på sig mer. Innan testet började satte hon upp målet att gå 7 000 steg om dagen och träna tre gånger i veckan.

Så gick Michellas tre veckor

  • Dag 1: Jag börjar lugnt och satsar på att gå 4 000 steg om dagen. Det är hur enkelt som helst.
  • Dag 8: 7000 steg var en lite större utmaning. Idag fick jag köra till andra sidan stan och gå ut med min mammas hund för att lyckas gå mina steg.
  • Dag 12: Det går ju lysande. Jag har varit på gymmet flera gånger och fått massor av beröm via armbandet.
  • Dag 15: Skit också, ett par sjukdagar har satt stopp för träningen. Aktivitetsarmbandet skriker desperat efter fler steg!
  • Dag 21: Tillbaka på rätt spår! Denna veckan har jag tränat hela tre gånger OCH gått promenader. Dessutom har jag blivit helt beroende av armbandet!

Michellas resultat

Viktnedgång: 2 kg
Nått dagens stegmål: 18 av 21 dagar

Träningspass per vecka:

 Från 0 till 3 gånger

Hur har det varit att gå med ett aktivitetsarmband? 
Jag är verkligen överraskad över hur mycket det faktiskt har motiverat mig till att röra på mig mer. Det sitter hela tiden en liten grej på handleden som ”petar” på mig och säger: ”Kom igen nu, rör på dig!” Och så brummar den och ger mig stjärnor när jag når mina dagliga mål. Det är otroligt peppande. Fördelen är också att jag sätter mina egna personliga mål, och det är bara jag som blir besviken när jag inte lyckas med det jag har tänkt mig. 

Har du ändrat vanor?
Ja, jag har börjat prioritera min tid annorlunda. Man lägger ju lätt en halvtimme på Facebook så varför inte ta den tiden till motion istället? Och när jag var ute och åt häromkvällen så tog jag en sväng förbi gymmet på vägen hem. Varför inte passa på att svettas en stund efter den lyxmåltiden?

Träningskläderna låg ändå i bilen. Hade jag kommit hem och lagt mig i soffan så hade det varit kört. Jag har också börjat parkera längst bort på parkeringen på mitt jobb bara för att få gå fler steg.

Finns det några nackdelar med aktivitetsarmbandet?
Egentligen inte. Det är klart att jag får dåligt samvete när jag rör på mig för lite och inte når mina mål, men det är ju lika mycket en fördel eftersom det får igång mig. Jag är bara otroligt glad över att jag går så mycket och att jag har fått fasta träningsrutiner.

Kommer du att fortsätta med aktivitetsarmbandet?
Absolut! Det är superlätt att använda. Armbandet sitter ju bara på min handled och samlar in data. Så kan jag följa med i appen och se mina framsteg – det har jag blivit helt beroende av.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar