Pärlbandet

Den här övningen gör dig smidig i ryggen och fri från spänningar på kroppens framsida.

12 januari 2015 av Yogainstruktör Pia Olsen

Gör så här

  • Ligg på rygg och sätt fötterna i golvet så nära ryggslutet som möjligt. Du har en höftbredds avstånd mellan fötterna.
  • Lägg armarna längs med sidorna med handflatorna i golvet.
  • Spänn skinkorna och baksidan av låren och pressa händer och armar i golvet när du skjuter upp höfterna och håller fötterna mot golvet, så att kroppen är böjd uppåt och du kommer att stå på axlarna.
  • Använd dina ben och muskler i baken för att lyfta dig upp. Se till att du spänner lår och skinkor, så att det inte är ländryggens muskler som lyfter upp kroppen.
  • Knäpp händerna under ryggslutet och dra in axlarna under dig, så att du kommer att stå på axlarna.
  • Ta tre djupa andetag och lägg sedan armarna utefter sidan.
  • Rulla tillbaka ryggen långsamt till golvet, börja vid axlarna, kota för kota i en enda lång utandning.
  • Som pärlor på ett snöre måste kotorna placeras en och en i mattan. Utför denna övning 2–3 gånger.

Effekt

  • Gör ryggen smidigare så att du kan röra dig fritt under natten.
  • Samtidigt slappnar du av i hela framsidan av kroppen. Speciellt området runt solar plexus är avslappnat och det är precis där dagens stress och oro tenderar att sätta sig.
  • Övningen kommer att göra det lättare att andas ända ner i magen.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar