Rektangeln

Den här övningen sträcker den nedre delen av ryggen och öppnar upp på alla de ställen där stresshormoner typiskt hopar sig.

12 januari 2015 av Pia Olsen

Gör så här

  • Sitt med benen lätt böjda framför dig. Böj höger ben 90 grader och placera fötterna uppe på vänster ben strax ovanför knäet.
  • Böj sedan vänster ben 90 grader inom ramen för det högra benet, så att fötterna är staplade ovanpå varandra och fotsulorna är i linje med yttre sidan av låren.
  • Båda fötterna är vinklade under hela övningen. Luta dig framåt så långt du kan komma med rak rygg. Sätt fingertopparna på golvet framför dig för stöd. Undvik att böja ryggen.
  • Utför övningen med växelvis höger och vänster ben överst.
  • Ta ett djupt andetag och sitt i den ställningen under 4–5 andetag.


Effekt

  • Övningen öppnar höfterna och stretchar överdelen av skinkorna och nedre delen av ryggen samt utsidan av lårmuskeln.
  • Det är alla ställen där stresshormoner normalt ansamlas och därför har det en avslappnande effekt att få dessa muskler att slappna av. Samtidigt gör själva momentet där man lutar sig framåt att uppmärksamheten riktas inåt.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar