Viparita karani

Den här övningen tillhör den restorativa delen av av yogan och passar därför riktigt bra innan du ska gå och lägga dig.

12 januari 2015 av Pia Olsen

Gör så här

  • Placera en ihoprullad yogamatta eller en ihoprullad filt omkring 15 centimeter från väggen.
  • Sätt dig i sidled med axeln mot väggen och ryggslutet mot yogamattan och lägg dig ner samtidigt som du vrider runt och svingar ryggslutet och benen upp mot väggen.
  • Du ska ha ryggslutet mot väggen och yogamattan ska ligga så att ryggslutet "dippar" ner en bit på andra sidan och du får en liten inbuktning vid blygdbenet.
  • LLägg armarna i "bebisläge" och koppla av. Ligg så länge du slappnar av.


Effekt

  • Den här övningen, som ännu inte har fått ett svenskt namn, tillhör den reparativa delen av yogan och är därför en bra start inför sömnen.
  • Övningen slappnar av den främre delen av kroppen och halsen och skickar blodet från fötterna och in i kroppen, så energin samlas runt organen.
  • Det ger utrymme för en djup andning och verkar lugnande. Övningen stärker möjligen även immunförsvaret.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar