Viparita karani

Den här övningen tillhör den restorativa delen av av yogan och passar därför riktigt bra innan du ska gå och lägga dig.

Gör så här

  • Placera en ihoprullad yogamatta eller en ihoprullad filt omkring 15 centimeter från väggen.
  • Sätt dig i sidled med axeln mot väggen och ryggslutet mot yogamattan och lägg dig ner samtidigt som du vrider runt och svingar ryggslutet och benen upp mot väggen.
  • Du ska ha ryggslutet mot väggen och yogamattan ska ligga så att ryggslutet "dippar" ner en bit på andra sidan och du får en liten inbuktning vid blygdbenet.
  • LLägg armarna i "bebisläge" och koppla av. Ligg så länge du slappnar av.

Effekt

  • Den här övningen, som ännu inte har fått ett svenskt namn, tillhör den reparativa delen av yogan och är därför en bra start inför sömnen.
  • Övningen slappnar av den främre delen av kroppen och halsen och skickar blodet från fötterna och in i kroppen, så energin samlas runt organen.
  • Det ger utrymme för en djup andning och verkar lugnande. Övningen stärker möjligen även immunförsvaret.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background