Träna hela kroppen på längdskidor

Att åka längdskidor blir snabbt en nästan medativ naturupplevelse. Utöver det är det dessutom en av de mest effektiva motionsformer som du kan ägna dig åt.

Längdskidåkning - därför är det så bra

När skidorna glider fram över den vita ytan och alla ljud dämpas av den mjuka snön, blir träningen nästan en meditativ naturupplevelse – även om du inte är ute i skogen på fjället, utan bara åker runt den lokala sjön.

Det känns nästan mer som att vara på semester än att träna. Längdåkning är också mycket lätt om du väljer en runda utan backar. Är du nybörjare, kör då på den klassiska längdåkningsstilen, där du växelvis skjuter fram fötterna, nästan som om du går. Det är helt klart den enklaste tekniken.

Skatingmetoden är mycket mer krävande, men ger också bättre träning. Använd armarna så mycket som möjligt, så att du tränar hela kroppen.

Effekt

Längdskidåkare är de idrottare som har bäst syreupptagningsförmåga. Det visar att längdskidåkning är en av de mest effektiva formerna av motion. Detta beror på att du använder både ben och armar när du svingar stavarna och pressar skidorna genom snön.

Investering

Räkna med runt 2 000–3 000 kronor för skidor, pjäxor och stavar. Köper du begagnat halveras kostnaden.

Svårighetsgrad

Lätt – om du väljer en plan runda. Det blir genast mer utmanande med backar, speciellt nerförsbackar kan vara svårt för nybörjare.

    De mest lästa artiklarna just nu
    Dieter

    Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

    Bröd

    Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

    Kostråd

    Vad är ingefära bra för?

    Nyttig mat

    RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

    Superfood

    Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

    Hälsa

    Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

    Psykologi

    Lär dig att släppa dina orostankar

    Styrkeövningar

    Få starka ben med I FORMs julkalender

    Nyttig mat

    Så räknar du om gram till dl

    Träning

    RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

    Mer om Längdskidor
    Längdskidor

    Förbättra din teknik

    Längdskidor

    Därför ger längdskidåkning så bra effekt

    Längdskidor

    Bli redo för sportlovet

    Newsletter background
    I FORM rekommenderar
    Superfood

    Kolla in våra bästa recept med rödkål

    Förebyggande

    Därför är bastu så hälsosamt

    Psykologi

    Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

    Om I FORM

    Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

    Förebyggande

    Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

    Platt mage

    Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

    Träning

    Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

    Psykologi

    Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

    Styrketräning

    Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

    Träning

    Här är de 5 mest populära träningsprogrammen