Spring ute hela vintern, oavsett väder, och förbättra både form och teknik.

Börja med vinterlöpning

Oavsett om du är nybörjare eller vältränad så är vintern en helt perfekt årstid för löpning! Motionsformen är bra för hela kroppen och hjälper dig att förbränna massor av kalorier.

18 december 2014 av Claus Cancel

Vinterlöpning - därför är det så bra

Många löpare tycker att vintern är den bästa tiden på året för att springa. Vinterns löprundor kan nämligen ge något som sommaren inte kan. Springer du en sen eftermiddag på en upplyst väg, har du vägen helt för dig själv. När du är ensam mot vind, väder och vintermörker, upplever du lättare löprundan som en mental frizon där du kan smälta dagens upplevelser och rensa huvudet.

Vintern erbjuder också andra fördelar. Till exempel riskerar du inte lika lätt att bli för varm och du kommer inte känna dig pressad av andra som springer snabbare. Därför är vintern en utmärkt tid på året om du ska debutera som en löpare, för du kan börja i din egen takt.

Spring rundorna i jämnt tempo där du känner att du kan hålla dig varm. Intervallöpning kan vara svårare på vintern, då du kan frysa mellan intervallerna.

Effekt

Löpning är bra konditionsträning och perfekt om du vill förbränna kalorier. Vinterlöpning är mer effektiv än sommarlöpning, eftersom du använder kalorier för att hålla dig varm.

Investering

Lite varma vinterlöparkläder. Räkna med cirka 500 kronor för en löparjacka och lika mycket för ett par vintertights. Bor du i en stad med snöröjning, sandning eller saltning, behöver du inte speciella löparskor. Men annars kan du välja speciella vinterskor med dubbar, så att du inte halkar även om det är isigt.

Svårighetsgrad

Lätt. Som att springa på sommaren, men med mer kläder på. Var bara lite försiktig om det är halt.

Så väljer du rätt par vinterlöpartights

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar