Traillöpning är perfekt för både kropp och sinne

Med traillöpning tränar du hela kroppen samtidigt som du har riktigt kul!

18 december 2014 av Claus Cancel

Traillöpning - därför är det så bra


Ju slaskigare, desto roligare. Hoppa i ett par specialanpassade traillöparskor, som har en sula med bra grepp och ge dig ut i skogen.

Skorna ser till att du springer stabilt, även om det är lerigt. Allra roligast blir det när du lämnar de plana skogsstigarna och söker dig ut i terrängen. Här ute hoppar du över stubbar, kryper under stockar och ålar dig förbi taggbuskar.

Ha gärna ett par handskar och använd även händer och armar för att aktivt dra dig runt bland träden och upp i sluttningar. Bry dig inte om hur fort du springer, utan se bara till att du klarar dig igenom utmaningarna.

Effekt

Du tränar hela kroppen och inte bara löparmusklerna när du hoppar, böjer och ålar dig fram genom skogen. Det gör löprundan mycket mer effektiv än en tur på löpbandet. Du får också en unik upplevelse – särskilt när du lämnar skogsstigarna och springer ut i terrängen. Här ser du en sida av naturen som andra sällan ser.

Investering

För ett par trailskor som verkligen ger bra grepp i en lerig skog får du ge cirka 1 000 kronor. Spring inte på leriga skogsstigar i dina vanliga löparskor, eftersom du riskerar att halka och ramla.

Svårighetsgrad

Enkelt, om du börjar springa på skogsstigar. Svårare om du söker dig ut i terrängen.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar