6 tuffa trappövningar

Träna i trappor och slå två flugor i en smäll – du tränar både kondition och styrka på samma gång. Vi visar hur du hoppar, springer, kryper och plankar dig i toppform i en vanlig trappa.

19 juli 2016 av Michelle Kristensen

Detta får du ut av trappträningen

Det finns de som tar hissen istället för trapporna, men antingen är de väl lata, eller så vet de helt enkelt inte vad bra trappor kan åstadkomma för deras form! Trappor är nämligen otroligt bra att träna i oavsett om man integrerar dem i löprundan eller spenderar hela träningspasset i trappan. Bor du nära branta backar kan du nöja dig med dem. Men gör du inte det kan trappor ge liknande träningseffekt som backträning. Trappor har även en extra bonus då du tränar hjärnan och koordinationen när du spurtar uppför och verkligen måste försäkra dig om att landa säkert på varje trappsteg.

Så ska du träna

  • Värm upp i 5 minuter så du aktiverar alla kroppsdelar; svinga armarna, hoppa på stället, stretcha kort och för runt höfterna i cirklar.
  • Nu är du redo för de 6 övningar som ska göras parvis i set.
  • Först gör du set 1 med övning 1. Sedan direkt efter set 1 med övning 2.
  • Ta 1 minuts paus.
  • Nu är du klar för set 2 av övning 1 och 2.
  • Ta 1 minuts paus igen.
  • Sedan är det dags för set 3 av övning 1 och 2.
  • Och återigen 1 minuts paus.
  • Fortsätt till övning 3och 4, som du kör igenom på samma sätt i 3 set och med pauser.
  • Sedan återupprepar du proceduren med övning 5 och 6.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar