Squat med glid i sidled

Övningen squat med side-slide tränar rumpa, insida och framsida lår.

Kvinna tränar lår och rumpa

RUMP-ÖVNING 3 – får det att syra till i såväl din rumpa som insidan av låren och den främre lårmuskeln.

Så gör du övningen

Startposition

  • Stå med benen parallellt i en höftbredds avstånd. Placera en trasa eller en liten handduk under din högra fot.
  • Sträck på kroppen och spänn magmuskler och bäckenbotten.

Squat er øvelsen over dem alle. Men har du helt styr på grundteknikken? Tjek den her.

Rörelse

  • Andas in och böj vänster ben och låt baken puta ut bakåt, samtidigt som du för höger fot ut åt sidan så långt du kan med benet utsträckt.
  • Andas ut och dra tillbaka benet och sträck på kroppen. Repetera 10 gånger. Den 10:e gången stannar du i positionen och pulserar 10 gånger med små rörelser.
  • Stanna i positionen i 10 sekunder innan du återgår. Det var ett set.

Squats är övningen framför alla. Men har du koll på grundtekniken? Se den här.

Muskler som aktiveras:** Innerlår, lårens framsida och rumpan.

Repetitioner: 10 benböj med glid + 10 puls + 10 sekunder i samma position. Gör 3 set. Byt ben och gör 3 set med det här benet.

Se övningen på video

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background