Plié med hällyft

Spänn rumpan och gör dig redo för att träna musklerna med övningen pilé med hällyft.

Kvinna tränar lår och rumpa

RUMP-ÖVNING 1 – sätter press på insidan av dina lår, den främre lårmuskeln och din rumpa.

Så gör du övningen

Startposition

  • Stå med fötterna brett i en utåtriktad position.
  • Sträck på ryggen och spänn magmuskler och bäckenbotten.

Rörelse

  • Andas in och böj benen i 90 grader. Andas ut och sträck på dem igen.
  • Håll knäna i linje med tårna och pressa fötterna mot golvet.
  • Repetera 10 gånger. Den 10:e gången går du ner och pulserar 10 gånger med små rörelser.
  • Stanna där och lyft hälarna upp och ner 10 gånger. Stanna vid det 10:e hällyftet, håll positionen i 10 sekunder. Det var 1 set!

Muskler som aktiveras:

Lårens framsida, innerlår och rumpa.

Repetitioner:10 benböj + 10 puls + 10 hällyft + 10 sekunder i samma positition. Repetera totalt 3 set.

Se övningen på video

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background