Höftlyft med boll

Träna insida och baksida lår och rumpa med höftlyft med boll.

Kvinna tränar lår och rumpa

RUMP-ÖVNING 5 – ger dig ömma lår och rumpa.

Så gör du övningen

Startpostition

  • Ligg på rygg med höger ben böjt och sträck ut vänster ben diagonalt framför dig.
  • Placera en redondoboll mellan knäna.Spänn magmuskler och bäckenbotten. Sträck ut armarna i luften, och slappna av i axlarna.

LÄS OCKSÅ:Träningsboll – så här använder du den

Rörelse

  • Andas ut och lyft höfterna, men håll kvar överkroppen i mattan. Spänn rumpan så mycket du kan.
  • Andas in och sänk höfterna. Repetera 10 gånger.
  • Vid det 10:e lyftet håll positionen och pressa bollen 10 gånger med knäna. Håll kvar och pressa i 10 sekunder. Sänk höfterna. Det var ett set!

Muskler som aktiveras: Innerlår, baksidan av låren och rumpan.

Repetitioner: 10 lyft + 10 press + 10 sekunder i samma position. Gör 3 set. Byt ben och gör 3 set med det benet.

Se rumpövningen på video

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background