Cross utfall

Träna hela låret och rumpan med cross utfall.

24 augusti 2016 av Frida Hallqvist

Så gör du övningen

Startposition

  • Stå med fötterna i en höftbredds avstånd. Fötter och knän pekar något utåt.
  • Sträck det ena benet en bra bit bakåt, som om du skulle niga och sätt tårna mot golvet.
  • Spänn bäckenbotten och magmuskler. Sträck på rygg och nacke.


Rörelse

  • Andas ut och böj båda benen så att ditt bakre knä nästan kommer ner i golvet.
  • Vrid överkroppen mot det främre benet. Andas in och res dig upp igen, samtidigt som du snabbt lyfter knät uppåt och åt sidan.
  • Låt armarna svinga mot knät. Repetera 10 gånger. Den 10:e gången du är nere i en böjd position gör du 10 små pulseringar.
  • Håll sedan positionen i 10 sekunder. Det var ett set.


Muskler som aktiveras
Lårens framsida, lårens baksida, innerlår och rumpa.

Repetitioner
10 utfall + 10 puls + 10 sekunder i samma position. Byt ben och gör 3 set med det benet.

Se övningen på video

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar