Cross utfall

Träna hela låret och rumpan med cross utfall.

Kvinna tränar lår och rumpa

RUMP-ÖVNING 4 – tränar din rumpa och alla musklerna i låren; såväl de främre som de bakre och musklerna på insida lår.

© Jakob Helbig

Så gör du övningen

Startposition

  • Stå med fötterna i en höftbredds avstånd. Fötter och knän pekar något utåt.
  • Sträck det ena benet en bra bit bakåt, som om du skulle niga och sätt tårna mot golvet.
  • Spänn bäckenbotten och magmuskler. Sträck på rygg och nacke.

Rörelse

  • Andas ut och böj båda benen så att ditt bakre knä nästan kommer ner i golvet.
  • Vrid överkroppen mot det främre benet. Andas in och res dig upp igen, samtidigt som du snabbt lyfter knät uppåt och åt sidan.
  • Låt armarna svinga mot knät. Repetera 10 gånger. Den 10:e gången du är nere i en böjd position gör du 10 små pulseringar.
  • Håll sedan positionen i 10 sekunder. Det var ett set.

Muskler som aktiveras: Lårens framsida, lårens baksida, innerlår och rumpa.

Repetitioner: 10 utfall + 10 puls + 10 sekunder i samma position. Byt ben och gör 3 set med det benet.

Se övningen på video

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background