Cross utfall

Träna hela låret och rumpan med cross utfall.

Kvinna tränar lår och rumpa

RUMP-ÖVNING 4 – tränar din rumpa och alla musklerna i låren; såväl de främre som de bakre och musklerna på insida lår.

© Jakob Helbig

Så gör du övningen

Startposition

  • Stå med fötterna i en höftbredds avstånd. Fötter och knän pekar något utåt.
  • Sträck det ena benet en bra bit bakåt, som om du skulle niga och sätt tårna mot golvet.
  • Spänn bäckenbotten och magmuskler. Sträck på rygg och nacke.

Rörelse

  • Andas ut och böj båda benen så att ditt bakre knä nästan kommer ner i golvet.
  • Vrid överkroppen mot det främre benet. Andas in och res dig upp igen, samtidigt som du snabbt lyfter knät uppåt och åt sidan.
  • Låt armarna svinga mot knät. Repetera 10 gånger. Den 10:e gången du är nere i en böjd position gör du 10 små pulseringar.
  • Håll sedan positionen i 10 sekunder. Det var ett set.

Muskler som aktiveras: Lårens framsida, lårens baksida, innerlår och rumpa.

Repetitioner: 10 utfall + 10 puls + 10 sekunder i samma position. Byt ben och gör 3 set med det benet.

Se övningen på video

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background