Kvinna tränar med träningsboll
Träningsboll

En träningsboll är effektiv till träning. Få koll på hur du kan använda den. 

© iStock

Träningsboll – så här använder du den

Pilatesboll, gymboll, terapiboll, balansboll... den största av alla träningsbollar har massor av olika namn. Den kan användas till allt från rehabilitering av ryggen till att träna upp starka magmuskler.

27 maj 2020 av Iben Mortensen

En träningsboll är ett helt perfekt träningsredskap. Den bjuder på många funktioner, vilket också är orsaken till att den är har så många olika namn.

Här kan du lära dig mer om vad du kan använda din träningsboll till, hur du väljer rätt storlek på träningsboll och hur du tränar bäst med den. 

Träningsboll – frågor och svar 

 

Vad använder jag en träningsboll till?

En träningsboll är ett viktigt och effektivt träningsredskap som du kan använda till både träning, rehabträning och i vardagen.

Använd din träningsboll till:

  • Styrketräning – särskilt av mage och rygg, men också ben och rumpa.

  • Rehabilitering

  • Balans- och koordinations- träning.
  • Yoga- och pilatesövningar.
  • Träning för kroppshållningen.
  • Som en stol – det stärker ryggen och magen.

Träningsboll på arbetsplatsen
Träningsboll på arbetsplatsen

Det kan vara en bra idé att använda din träningsboll som ergonomisk kontorsstol när du är på arbetet. Träningsbollen stärker både rygg och mage och kan hjälpa dig mot ryggproblem.

 

Vilken storlek på träningsboll ska jag välja?

Bollen finns i olika storlekar. Välj en som passar till din höjd och ditt användningsområde. Ska du till exempel använda den som stol ska dina fötter – hela fotsulan – kunna nå golvet.

Se här, vilken storlek på träningsboll du ska välja.

Träningsboll – storleksguide:

Träningsboll – storlek Personens längd
45 cm Personer under 156 cm
55 cm Personer mellan 156-170 cm
65 cm Personer mellan 171-186 cm
75 cm Personer som är längre än 186 cm
 

Hur mycket luft ska det vara i en träningsboll?

Kom ihåg att kolla om det följer med en pump till din träningsboll när du köper den – annars behöver du köpa en pump vid sidan av. 

Pumpa upp bollen 80 procent första gången du använder den. Låt den vila 24 timmar innan du pumpar upp resten. Då håller den längre, eftersom gummit hinner utvidgas.

Luften kan enkelt fyllas på och släppas ut via en ventil. Kom ihåg att fylla på emellanåt, när bollen legat ett tag.

 

Hur tar jag hand om min träningsboll?

Ett helt plant underlag ger bättre stabilitet och minimerar risken för punktering. Lägg eventuellt en matta under bollen.

Om det står ABS på bollen är den av ett slitstarkt material. Och skulle det gå hål pyser luften ut långsamt, så du slipper falla omkull.

 

Varför kan det vara en bra idé att köpa ett överdrag till sin träningsboll? 

Om du ska använda din träningsboll att sitta på när du är på jobbet eller hemma vid matbordet är det en bra idé att skaffa sig ett överdrag till den. 

Det gör träningsbollen mer behaglig att sitta på, men också snyggare att se på.

Välj ett överdrag med handtag så du enkelt kan flytta runt bollen. 

 

Vilka övningar kan jag göra med en träningsboll?

Du kan göra många olika övningar med en träningsboll som kan stärka hela din kropp. Här får du tre av våra favoritövningar som störker mage, rumpa och rygg. 

Magövning med träningsboll

FLYTTA BOLLEN: Lägg dig på rygg med bollen mellan benen och armarna över huvudet. Sug in magen och tryck länden mot golvet medan du lyfter överkropp och ben samtidigt. Ta emot bollen med händerna och lägg dig ner igen med bollen över huvudet. Repetera övningen, så du flyttar bollen mellan händer och ben

Magövning med träningsboll
 

Rumpövning med träningsboll

LYFT BAKEN: Lägg dig med översta delen av ryggen på bollen och fötterna i golvet så du har stadig balans. Lyft baken upp genom att spänna rumpan, tills du ligger i en rak linje från huvud till knä. Sänk baken igen, långt ner mot golvet innan du lyfter den igen. 

Rumpövning med träningsboll
 

Ryggövning med träningsboll

DIAGONAL RYGG: Ligg med magen på bollen och händer och fötter i golvet. Sträck höger arm och vänster ben samtidigt. Sänk dem långsamt igen och lyft motsatt arm och ben. På toppen kan du eventuellt försöka sträcka armen bakåt och röra motsatt fot.

Ryggövning med träningsboll




Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar