Kvinna springer och tränar utomhus på trottoarkant
© Jakob Helbig

6 styrkeövningar för löparen

Styrketräning för benen gör dig både snabbare i löparskorna och minskar risken för skador. I FORM ger dig 6 övningar som du kan göra före, under eller efter löpturen.

23 februari 2016 av Michelle Kristensen

Älskar du löpning är det smart att även styrketräna benen. Det gör dig både snabbare i löpspåret och ger dig superstarka ben, vilket minskar skaderisken markant. Här får du 6 övningar som du kan göra med hjälp av en kantsten före, under eller efter löprundan.

Kom igång och träna med ett snyggt träningsset! Få topp och tights + 3 nr av I FORM för endast 99:–

4 bonuseffekter av att träna på en trottarkant

  • Du kommer fort märka att du blir mycket snabbare.
  • Du kommer att springa fortare.
  • Du får lättare att springa i backar.
  • Du sänker risken för skador markant.

Få en rak och fin rygg med tre effektiva ryggövningar

Så följer du programmet

  • Gör programmet 3 gånger i veckan. Vila en dag emellan.
  • När du är färdig med första rundan med alla 6 övningar, pausar du i 1–2 minuter. Börja sedan om från början igen.
  • Är du van löpare ska du göra 3 rundor.
  • Är du nybörjare ska du göra 2 rundor.

LÄSARFAVORIT: Kari Traa löparjacka + 3 nr av I FORM – BARA 99:– ! Klicka här >>

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar