Ryggövningar
Rak rygg

Ryggövningarna i denna artikel ger dig en rak och muskulös rygg.

3 effektiva ryggövningar

Det är inte bara snyggt med en rak och muskulös rygg. Det är även sunt. Starka och smidiga ryggmuskler verkar i princip som en stödjande korsett runt ryggraden och förebygger därmed ryggproblem. Lägger du tio minuter om dagen på de här övningarna kan du effektivt stärka ryggen.

21 juli 2015 av I FORM

Ryggövning 1: Diagonallyft

Övningen stärker hela ryggens muskulatur samt ryggens förmåga att rotera. Dessutom stärker den dina axlar, rumpa och baksida lår.

Så gör du: Ställ dig på alla fyra med händerna precis under axlarna och knäna under höfterna. Håll ryggen rak och dra in magen. Lyft höger arm snett upp i luften utifrån örat, och lyft samtidigt vänster ben rakt ut bakåt. Tänk på att sträcka ut både arm och ben helt och hållet, och håll hela tiden nacken som en rak förlängning av ryggraden. Håll kvar så i ett ögonblick och sänk sedan kontrollerat arm och ben igen. Upprepa med motsatt arm och ben. 

Repetitioner: 12–15 gånger åt varje sida, totalt 3 gånger med 30 sekunders paus mellan.

Ryggövning 2: Rygglyft

Övningen stärker särskilt nedre delen av ryggen samt ländryggen, och som extra bonus stärker den även rumpan.

Så gör du: Ligg på mage med raka ben och händerna under pannan. Titta ner i golvet. Lyft nu upp överkroppen i ett kontrollerat tempo och låt armarna följa med. Håll nacken som en rak förlängning av ryggraden medan du lyfter, och fortsätt titta ner i golvet. Sänk långsamt överkroppen igen.

Repetitioner: 12–15 gånger, totalt 3 gånger med 30 sekunders paus mellan.

Därför är dina träningskläder viktiga ...

Om du vill ha ut maximalt av din träning är det naturligtvis viktigt att dina träningskläder både är funktionella och att du trivs i dem. Just nu kan du få ett läckert träningsset från Active Fit bestående av ett par tights med hög midja och en stilren, löst sittande T-shirt. Bägge delarna är i en mjuk kvalitet som andas, så de är sköna att ha på sig samtidigt som de är gjorda för att fungera perfekt när du tränar. Visa mig träningssetet från Active Fit för endast 149 kr + 49,50 kr i porto, inklusive 4 nummer av I FORM.

Tightsen med hög midja ger dig full rörlighet, utan att du behöver oroa dig för att de ska glida ner. Att T-shirten andas innebär att den inte klibbar fast vid ryggen, samtidigt som den inte har några irriterande sömmar som kan störa dig under träningen. Just nu får du setet tillsammans med 4 nummer av I FORM med massor av inspiration till en sundare vardag, effektiva träningsprogram och läckra recept för endast 149 kr + 49,50 kr i porto.

Ryggövning 3: Liten brygga

Övningen stärker särskilt nedre delen av ryggen samt flexibiliteten i dina höfter. Samtidigt är den genial för rumpan.

Så gör du: Ligg på rygg med böjda ben och armarna ner längs sidorna. Lyft upp höfterna så att kroppen bildar en rak linje från axlar till knän. Håll positionen ett ögonblick och sänk sedan kontrollerat ner höfterna igen.

Repetitioner: 12–15 gånger, totalt 3 gånger med 30 sekunders paus mellan.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar