Bör eller bör du inte träna med virus i kroppen?

Ett virus behöver inte alltid hindra dig från att träna. Här får du tips till hur du kan träna och när du ska stanna hemma.

Kvinna stretchar, kettlebell i förgrunden

Dina symptom avgör om du är redo för träning

© iStock

Viruset lurar efter ett hårt träningspass

Om du ibland tränar hårt och länge (mer än en halvtimme med hög intensitet), måste du komma ihåg att ditt immunförsvar kan vara nedsatt i 3–24 timmar efteråt. Förmodligen beror det bland annat på att produktionen av ämnet IgA, som hjälper kroppen att avvisa virus och bakterier, blir sämre när du tränar hårt under lång tid.

Drömmer du om färre sjukdagar och starkare immunförsvar? Då ska du bara äta de här 8 råvarorna.

Ta därför extra väl hand om dig direkt efter hård träning. Se till att hålla dig varm, byt till torra kläder direkt och försök tvätta händerna ofta. Undvik sjuka människor.

LÄS OCKSÅ: Förkylning – vad ska du göra?

4 hälsosamma träningstips när näsan rinner

Ingen är helt immun mot infektioner. Om viruset slår till behöver det inte alltid betyda att du inte kan träna.

Har du bihåleinflammation? Se symptomen här.

  1. Småförkyld

Du kan välja ett lätt träningspass om du bara är lite förkyld och snorig och allmänt fri från feber eller smärta i kroppen. En lättare joggingtur kan till och med hjälpa till att ge lite extra luft i systemet. Men undvik att gå ut väldigt hårt.

Se hur du undviker att näsan rinner när du ger dig ut på en kort löptur.

  1. Feber och ont i halsen

Om du har feber, ont i halsen och/eller ont i hela kroppen, är det bäst att du stannar hemma och vilar. Använd tiden till att återhämta dig och koppla av tills du är frisk igen. Sömn hjälper mot sjukdom och förkylning. Här får du 6 tips för att sova bättre när du har ett virus i kroppen.

  1. Frisk igen

Låt kroppen vila i några dagar när du blivit frisk igen – och träna sedan lugnt och försiktigt. Viruset kan ligga vilande i kroppen och göra dig sjuk igen, om du kör ett hårt träningspass dagen efter att du blivit feberfri.

  1. Ha tålamod

Använd en vecka eller två för att komma tillbaka till full träningsnivå igen. Undvik att träna extra hårt för att komma i kapp efter en tids sjukdom. Tränar du efter ett program, så gå tillbaka en vecka i programmet och bygg upp dig själv därifrån igen.

Saknar du inspiration till bra träningsprogram? Då får du den här – så kan du träna i ditt eget tempo.

De mest lästa artiklarna just nu
Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Styrkeövningar

1. december

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Träning
Annons

Enkla och roliga aktiviteter hemma!

Annons

“När jag tränar vaknar jag piggare och har mer ork”

Annons

Gör utomhusträningen kul i höst och vinter

Träning

5 muskler du tränar i roddmaskinen

Träning

Fem skäl till varför tennis är genialt

Träning

Vad kan 10 minuters träning göra? Se Camillas överraskande resultat

Träning

Mette hade inte tid att träna – lösningen var överraskande enkel

Träning

Så lätt hittade Lise träningsglädjen

Träning

Träningsexperiment: “Nu kan jag helt enkelt inte sluta träna”

Träning

10 minuters träning i 8 veckor fick fram träningsglädjen hos Bettina

Träning

De 6 bästa uppvärmningsövningarna innan träning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen