Kvinna i träningskläder äter frukost.

Kvarg med frukt gör ditt blodsocker stabilt och gynnar din efterföljande återhämtning.

Så ska du äta innan morgonträning

Är du den morgonpigga typen som börjar dagen med ett träningspass? Då kan du hitta inspiration till frukost här, som passar just DIN morgonträning.

17 november 2017 av Maria A. Jespersen & Martin Kreutzer

Måste jag verkligen äta före morgonträningen?

Jag tränar i regel på tom mage på morgonen eftersom jag inte är hungrig förrän senare på dagen. Är det okej?

Det är en fråga som många motionärer funderar på. Svaret är faktiskt ganska enkelt: Om du mår bäst av att träna på fastande mage och det i övrigt passar bra med dina morgonrutiner så gör det! Men om du känner att ditt blodsocker faller drastiskt under tiden, eller om du ska köra ett långt träningspass där du tenderar att bli hungrig eller kanske till och med illamående om du tränar på tom mage, så kan det vara klokt att först tanka upp med lite energi. Många gånger kan det till och med vara en fördel att vänta med maten tills träningen är klar, eftersom en full mage i regel stör under till exempel löpning, yoga och många andra träningsformer.

Bra saker att äta före träningen

Konditionsträning: Banan och vatten

Ät en banan om du vill ha något i magen. Alternativt kan du gå upp tidigt eftersom det är bäst att äta två–tre timmar före träningen.

Därför ska du hellre äta en banan än dricka en energidryck.

Yoga: Smoothie

Ät något litet senast en timme före din träning om du inte kan vänta. Till exempel en smoothie som inte stör magen när du tränar.

Hitta massor av goda och nyttiga smoothierecept här.

Styrketräning: Kvarg med frukt

Du kan äta både före och efter träningen så gör det du föredrar. Får du ofta slut på energi är kvarg med frukt ett bra val före träningen.

Du har säkert hört att kvarg är supernyttigt, men vet du varför? Få svaret här.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar