“Nu kan jag inte sluta träna”

52-åriga Mette behövde en spark i baken. Det fick hon när vi bad henne träna 10 minuter 5 gånger i veckan i 8 veckor. Och Mette fick blodad tand.

Leende kvinna

STYRKAN har verkligen kommit tillbaka hos Mette, som på eget initiativ kastade sig över både 20- och 30-minutersprogram i vårt träningsuniversum.

© Thomas Dahl

52-åriga Mette har egentligen alltid varit väldigt viljestark. När hon sätter upp ett mål når hon det. Trots det hade hon behov av en spark i baken och det fick hon när hon tackade ja till att testa hur stor skillnad så lite som 10 minuters träning 5 gånger i veckan egentligen gör. Men Mette nöjde sig inte med 10 minuter, och hon har uppnåt helt fantastiska resultat.

Vad har varit det bästa med de 8 veckorna?
Jag fick den spark i baken jag behövde och det funkade. Plötsligt kunde jag inte sluta, och jag har många gånger tränat mer än de 10 minuterna

Så du har fått blodad tand?
Absolut! Jag gick snabbt över till 20-minutersprogrammen och under den senaste tiden har jag faktiskt tränat 30 minuter. Jag har också skurit ner på mitt sockerintag och gått ner lite i vik.

Varför tror du att du har blivit så biten av träning?
Till en början gjorde jag det bara, trots att jag inte var sugen. Det är ju många andra saker vi gör trots att vi inte nödvändigtvis tycker att det är så kul – t ex som att städa. För att det känns så skönt efteråt. Och nu kan jag helt enkelt inte sluta träna.

Vilken skillnad märker du?
Jag kan märka det i hela kropp. Min styrka har kommit tillbaka och jag har mer energi. Och så har mitt höga kolesterolvärde sänkts. Det är fantastiskt!

Vad tycker du om vårt träningsutbud online?
Jag var faktiskt lite skeptisk till en början, för hemmaträning kan vara svårt att genomföra, men det var riktigt motiverande att följa tränare på skärmen. Har man testat videoträningspassen en gång, så rullar det bara på

Vilket är ditt favoritprogram?
Jag gillar Fit på ett kick-serien, men också “Stark mage på 10 intensiva minuter” och “Stark mage på 15 intensiva minuter”.

Ta på dig träningskläderna när du kommer hem – det gör skillnad, bara vänta och se.
— Mette

Träningsmattan under armen och så sätt igång! För 52-åriga Mette var det inte svårt att hitta träningsglädjen.

© Thomas Dahl

Mettes resultat

Både före och efter de 8 veckorna fyllde Mette i ett kort frågeformulär, och den personliga tränaren Christina Heick testade hennes styrka och kondition. Se här hur det gick:

Newsletter background