5 anledningar att träna ute året runt

Låt inte årstiden avgöra när du ska träna utomhus. Din kropp och ditt huvud mår bra av rörelse i det fria, oavsett om det är sommar eller vinter.

Kvinna som tränar utomhus på vintern.

UTOMHUSTRÄNING – Det finns träningskläder och redskap för alla väder, så se till att komma ut och njuta av naturen!

© Jakob Helbig

Från sommarens långa, ljusa nätter till höstens gula och röda löv och vinterns snöbeklädda gator. Vi har turen att leva i ett land där årstiderna skiftar.

Så trots att du kanske har en favoritsäsong, där träningen går lite lättare, finns det många bra anledningar att träna utomhus året runt. Här får du fem av dem.

Du får variation

Utomhusmotion är mycket mer än bara löpning. Nyttja årstiderna till att testa olika typer av träning, så att du inte tröttnar.

På sommaren kan du t ex sätta dig i en kajak eller ställa dig på SUP-brädan, på våren och hösten kan du njuta av skogen på mountainbiken, och på vintern kan du åka skridskor eller skidor.

LÄS OCKSA: Fem hälsovinster med att köra mountainbike

Det hjälper mot stress

Stress är inte årstidsbundet, utan kan drabba oss när som helst. Vill du förebygga det kan det vara bra att spendera några timmar i veckan utomhus. Studier har nämligen visat att tid i naturen minskar stresskänslan och sänker nivån av stresshormonet kortisol.

Ditt humör höjs

Kombinationen av motion och dagsljus är något av det bästa du kan ge dig själv om du har en tendens att bli deprimerad, eller låg, på vintern.

Upprepade studier har nämligen sett ett samband mellan utomhusaktivitet och en god psykisk hälsa. Du blir gladare, mer till freds och ser ljusare på tillvaron när du rör dig utomhus.

Och det är inte bara om du bor på landet. Studier har också visat att människor som spenderar tid i parker och grönområden ser mer ljust på tillvaron.

Det är vanebildande

Har du ett gymkort som ligger och samlar damm? Testa att träna utomhus istället – även när väderleksrapporten lovar regn.

En studie, från 2011, då forskarna jämförde inomhus- och utomhusmotion, visade att träning utomhus ger fler plus på det mentala hälsokontot och störst motivation till att göra det igen.

Du känner dig duktig

Har du sprungit i regn eller tagit en rask promenad i kyla? Då vet du hur skönt det känns efteråt. För inte nog med att du kommer ut och rör på dig – du vann också över soffan och trotsade vädret. Det är något som känns härligt.

LÄS OCKSA: SPRING 5 KM: Löpprogram för nybörjare

Newsletter background