Kvinna öppnar gardinerna
Vädra ut varje dag

gärna flera gånger om dagen. Det gör ditt inomhusklimat mycket bättre. 

© iStock

Sundare hem på 2 minuter

Sätter din stressiga vardag krokben för en aktiv livsstil eller lägger du bara mer tid hemma i soffan än ute i naturen med löparskorna på fötterna? Förtvivla icke! Det finns massor du kan göra inom hemmets fyra väggar för att boosta din hälsa och ditt välmående. Här guidar vi dig till mer hälsa – rum för rum.

4 november 2019 av Iben Munk Mortensen

Fäll ner toasitsen innan du spolar, köp gröna växter till hallen och rulla ihop täcket i fotändan. Det är några av de saker du kan göra för att minska risken för bakterier och dåligt inomhusklimat. Läs här vad du kan göra i alla dina rum, för att boosta din hälsa och ditt välbefinnande. 

 
 

Saker du kan göra i hallen

Ställ träningsskorna överst

Ge dina träningssko en framträdande plats i hallen – till exempel överst på skohyllan. Så får du en liten påminnelse varje gång du går förbi. Kanske ökar chanserna att du då också kommer ut en liten sväng.

Dörrmatta

Två dörrmattor

Placera en dörrmatta på varje sida om ytterdörren så fångar du dubbelt så mycket av det smuts som annars släpas in i huset. På det viset minskar du risken för sjukdomar.

Ställ lite grönt i hallen

Gröna växter är inte bara dekoration i hemmet, de är också viktiga för syrenivån och för ditt allmänna välmående. Forskning har till exempel visat att växter i hemmet kan reducera stress. De flesta har dem i andra rum, men om du också ger hallen lite grönt liv så minskar du risken att gifter i luften sprids från rum till rum. 

Använd våtservetter på dörrhandtag

En av de största bovarna när det gäller bakterier i hemmet är stickkontakter och dörrhandtag. De vidrörs många gånger under en dag – både av gäster och andra i huset. Ett par enkla drag med en vanlig antibakteriell våtservett minimerar risken för spridning av bakterier. 

Öppna dörrarna

Huvudvärk och sämre koncentration är bara några av symtomen på ett dåligt inomhusklimat. Med dörrarna öppna ut till hallen får du bättre luftcirkulation i hela huset och därmed ett bättre inomhusklimat. 

Saker du kan göra i köket

Håll kassarna borta från köksbordet

Du begår ett klassiskt hygienmisstag när du kommer hem från butiken och ställer påsarna med matvaror på köksbordet. På påsarna finns massor av bakterier som du inte vill ha någonstans i närheten av din matlagning. Sätt i stället ned påsarna på golvet.

Liten tallrik med lax och sparris

Ät på en liten tallrik

Med detta enkla trick kan du undvika att äta för mycket. Det ser ut som mer mat när du lägger den på en mindre tallrik än du brukar. Tricket fungerar dock inte om du i stället äter flera små portioner.

Lägg lock på grytorna

Vill du minska risken för huvudvärk och allergi kan du börja med att lägga lock på dina grytor när du gör mat. En stor del av den fukt som finns i våra hem kommer från vår matlagning. Kom samtidigt ihåg att dra igång fläkten och stänga dörren ut till köket när grytorna kokar. 

Lägg frukt i kylskåpet

Vill du få bättre juice på morgonen så vänj dig vid att ta upp apelsiner och äpplen ur fruktskålen på kvällen och lägg dem på en hylla i kylskåpet. Så är frukten redo att bli pressad till en härlig kall juice eller smoothie till frukost.

Fördela dina snacks i mindre påsar

Snacks, som nötter och torkad frukt, är nyttiga i rimliga mängder. Men om du är typen som tömmer hela påsen när du öppnat den bör du överväga att dela upp innehållet i mindre portioner och knyta ihop påsen. Så har du snacks i portioner för flera dagar och samtidigt har du gjort det svårare för dig själv att äta mer än du har lust till. 

Diskborste

Lägg diskborsten i maskinen

Liksom disktrasan är diskborsten en av kökets stora bakteriebomber och den bör bytas ut med jämna mellanrum. Men om du glömmer att lägga en ny diskborste i kundvagnen eller bara vill spara lite på din plastkonsumtion så ge borsten en sväng i diskmaskinen på 60–65 grader.

Ställ onyttig mat på översta hyllan

Är ditt kök ett minfält av kex och sockerrika matvaror kan du överväga att placera alla onyttiga snacks högt upp i köksskåpet där dina fingrar inte kan nå dem lika enkelt. På det viset ger du hjärnan lite extra betänketid innan du stoppar onyttig mat i munnen. 

Saker du kan göra i vardagsrummet

Dammsug med öppna fönster

Du kan bli av med så mycket damm som möjligt om du öppnar fönstren när du dammsuger. Damm virvlar upp i rummet när kör runt med dammsugaren och samtidigt kan lite damm också komma ut ur själva dammsugaren om påsen är av dålig kvalitet eller börjar bli full. 

LED-Värmeljus

Byt ut stearinljusen

Trots att stearinljus gör det så mysigt i vardagsrummet finns det goda skäl att hitta alternativ. Enligt forskare släpper levande ljus ut massor av partiklar som kan vara skadliga för våra lungor. Välj i stället varianten med LED-ljus. Det finns idag mycket naturtrogna modeller med rörlig låga.

Undvik att äta framför tv:n

Ta aldrig med kvällsmaten in i vardagsrummet. Det är svårare att hålla koll på mängden mat du skyfflar in om du fokuserar på tv:n medan du äter. Du stoppar också i dig maten mycket snabbare när du sitter framför tv:n än om du till exempel sitter runt ett matbord tillsammans med din familj eller dina vänner.

Ha korsdrag tre gånger om dagen

I ett rum som vardagsrummet, där det ofta finns mycket elektronik samt kuddar och filtar som samlar damm är det viktigt att vädra ut ordentligt. Att öppna ett fönster i fem eller tio minuter tre gånger om dagen räcker för att förbättra luftkvaliteten i rummet. 

Se på tv med tända ljus

De flesta tv-skärmar är idag av så hög kvalitet att du utan vidare kan ha ljuset tänt i vardagsrummet medan du ser på film och serier utan att det går ut över bildkvaliteten. Särskilt under de mörka månaderna då vi får alldeles för lite dagsljus är det en bra idé att låta en lampa vara tänd. Sitter du flera timmar i mörkret framför tv:n kan det påverka både ditt humör och din energinivå. 

Ta bort damm med din sminkborste

Det kan vara svårt att få bort damm och smulor som gömmer sig nere mellan tangenterna i ett tangentbord eller mellan knapparna på en fjärrkontroll. Här kan en gammal makeup-borste vara ett bra verktyg om du vill rengöra mellan i skrymslen och vrår.

Kvinna stretchar på matta

Stretcha framför tv:n

När du ändå sitter där och glor på någon film eller din favorit-tv-serie kan du lika gärna utnyttja reklampauserna till att stretcha din kropp. 

Saker du kan göra i sovrummet

Värm upp sovrummet under dagen

Vi är många som gillar att ha svalt när vi sover, men se upp så att sovrummet inte blir mycket kallare än andra rum. För stora temperaturskillnader kan ge fuktproblem och mögel. Experter rekommenderar 16–17 grader i sovrummet så du kan ha fönstret öppet på natten så länge du värmer upp sovrummet på dagen.

Huvudkudde

Lägg ditt örngott i frysen

Har du svårt att reglera din temperatur när du sover och vaknar du ofta blöt av svett under natten? Prova då att lägga örngottet i frysen ett par timmar innan du går och lägger dig. På det viset får du en sval miljö runt huvudet under en del av natten. 

Flytta väckarklockan från nattduksbordet

För många tryck på snooze-knappen kan ge en dålig start på dagen. Den avbrutna sömnen du får när du snoozar är av mycket dålig kvalitet, och du riskerar att vakna på fel sida. Genom att ställa väckarklockan långt från sängen kommer du ur sängen när larmet ringer första gången.

 

Telefonfri zon

Gör om din säng till en skärmfri zon

Mobiler och datorer bör hållas ute ur sovrummet. Utöver att de samlar damm kan elektroniska apparater också påverka vår nattsömn. Forskning har visat att personer som använder mobiltelefon och ser på tv i sovrummet sover mindre på vardagarna. Sovrummet ska främst vara en plats du förknippar med sömn – inte med vakna aktiviteter. 

Rulla ihop täckena i fotänden

Vill du hålla kvalster på avstånd ska du rulla ihop ditt täcke i fotänden varje morgon. På det viset vädrar du madrassen efter en hel natt med svettningar och du slipper ett fuktigt klimat i sängen.

Dämpa ljuset en timme innan du ska lägga dig

Vill du sova bättre kan det vara en bra idé att dämpa ljuset en timme innan du lägger dig. På det viset blir övergången från dag till natt inte lika drastisk och det blir enklare att somna.


Saker du kan göra i badrummet

Glöm inte att tvätta händerna

Du tänker kanske inte på det, men handhygien när du tvättar kläder är ett bra sätt att undvika sjukdomar. Dina och familjens smutstvätt är fylld med bakterier. Tvätta därför händerna ordentligt när du har laddat maskinen med smutsiga kläder. 

Förvara tandborsten i ett stängt skåp

De flesta tandborstar har en fast plats på handfatskanten, men om ditt badrum är lite trångt bör du flytta in tandborsten i ett skåp för att undvika att partiklar från toaletten virvlar upp och fastnar på tandborsthuvudet. Har du inget badrumsskåp kan du flytta upp tandborsten på en hylla över handfatet.

Tvätta dusch­draperiet

De flesta dusch­draperier klarar en sväng i tvät-tmaskinen på 40 grader så det finns ingen orsak att inte tvätta det en gång i månaden. Det är faktiskt en riktigt bra idé eftersom duschdraperier brukar samla en hel del smuts.

Badsvamp

Lägg svampen i mikron

En mikrovågsugn kan användas för mer än bara popcorn och matrester. Du kan till exempel snabbt och effektivt ta bort bakterier och smuts från din duschsvamp (eller kökssvamp). Doppa svampen i vanligt vatten och kör den ett par minuter på hög värme i mikron. 

Fäll ned toalocket innan du spolar

Genom att fälla ned locket på toaletten innan du spolar undviker du att små droppar av smutsigt toalettvatten sprider sig i badrummet.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar