Undvik stimulantia före sängdags

Kaffe och svart te innehåller, precis som Coca-cola och choklad, koffein, som kan göra att det blir svårare att somna.

15 juli 2015 av I FORM

Forskare har testat hur en enda kopp kaffe påverkar mängden av det sömnreglerande hormonet melatonin. Slutsatsen är att en kopp halverar mängden melatonin i kroppen. Studien visar också att personer som dricker kaffe med koffein i genomsnitt sover 336 min per natt, medan de som dricker koffeinfritt kaffe sover 415 min. De koffeinfria somnade dessutom dubbelt så snabbt som koffeingruppen.

Att sluta röka ger också förbättrad chans till god nattsömn. Ny forskning från universitetssjukhuset i Baltimore, USA, visar att medan 25 procent av alla rökare får för lite sömn, är siffran för icke-rökare bara 5 procent. Den dåliga sömnen hos rökare visar sig särskilt i början av sömnen, vilket kan bero på att mängden nikotin i kroppen då är som högst.

Inte heller alkohol före sängdags är någon bra idé, även om många får känslan av att en drink före sängdags gör att man känner sig sömnigare. Problemet är att alkoholens förslöande effekt bara är kortvarig, och även om du somnar snabbare kommer du att vakna efter tre till fyra timmar och utan att kunna somna om för att alkoholen stört kroppens sömnmönster och dessutom gjort det svårare att komma ner i den viktiga djupa sömnen.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar