Ta ett varmt bad vid rätt tidpunkt

Ett varmt bad före sängdags är ett gammalt knep för att kunna somna.

Det fungerar faktiskt, i alla fall om du tar badet vid rätt tidpunkt. Och det är en till två timmar före sänggåendet. Knepet med badet är att det ska härma den naturliga minskningen av kroppstemperaturen som förekommer när vi lägger oss. Det är enligt forskarna en signal som gör att kroppen försätts i ”sleep mode”.

Få lösningen på 10 vanliga sömnproblem här

Det varma badet gör att kroppstemperaturen ökar under en period varefter den sjunker igen och därmed tror kroppen att det är dags att sova.

Det är dock viktigt att kroppen får möjlighet att kylas av så att temperaturminskningen inträffar innan du går till sängs, annars har du en förhöjd kroppstemperatur som gör att det blir svårt att somna. Därför är det också viktigt att du inte tar ett hett bad, för då hinner inte kroppstemperaturen sjunka.

    Hälsosam hela sommaren med I FORM

    I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
    Läs mer om nya I FORM

    • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
    • Löpprogram med ljudguide
    • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
    • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

    Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

    ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


    Newsletter background