Motionera - vid rätt tidpunkt

Forskning har visat att personer som motionerar regelbundet har lättare för att somna.

Andra studier visar att de som lider av sömnstörningar lever ett mer stillasittande liv. En förklaring går ut på att motion hjälper kroppen att kontrollera sin inre klocka, medan en annan teori pekar på att motion förändrar plasmakombinationen i signalämnena som kallas cytokiner. Denna förändring kan, säger forskarna, främja sömnen även om motionen utförs många timmar före sänggåendet. Motion har ungefär samma effekt som ett varmt bad.

Om du har motionerat intensivt kan det dock dröja två till fyra timmar innan kroppstemperaturen är på rätt nivå. En del forskare hävdar att så länge motionen inte tvingar upp pulsen över 70 procent av maxvärdet, går det bra att motionera just före sängdags. Prova dig fram.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background