Bli smartare med koffein

Är koffein vän eller fiende? Vad är det egentligen? Och hur mycket är lagom att få i sig? Få svaren här och lär dig mer om koffein, samtidigt som du kan testa och se om du får för mycket koffein.

Koffein i kaffe

KOFFEIN – VÄN ELLER FIENDE? Koffein har många fördelar, så länge du inte överdriver din konsumtion.

© iStock

Allt du behöver veta om koffein

Nybryggt kaffe. Doften av kryddigt te. En bubblande Coca-Cola. Eller en uppiggande Red Bull. Drycker med koffein är det vi ofta väljer när vi behöver energi för att komma igång på morgonen och hålla tempot uppe under dagen. Och det kan vara en mycket bra idé. Men det gäller att välja rätt mängd och tidpunkt.

Här under kan du därför få svar på en rad frågor om det uppiggande ämnet koffein. För vad är koffein egentligen? Hur mycket koffein kan man få i sig? Får gravida dricka koffein? Och mycket, mycket mer.

Frågor och svar om koffein

Koffein stärker minnet

Forskning visar att en dos koffein på 200 mg förbättrar förmågan att lagra information i minnet, särskilt om man inte är van att inta så mycket koffein.

I ett forskningsprojekt, som publicerats i facktidskriften Nature Neuroscience, lät forskare 160 personer titta på en rad bilder som liknar de memorykort som små barn är världsmästare i att minnas placeringen av. Fem minuter senare fick de antingen tabletter med koffein eller placebopiller. Nästa dag fick de dels se samma bilder igen, dels andra bilder som var förväxlande lika de förstnämnda.

Det visade sig snabbt att koffeingruppen var skarpare när det gällde att identifiera de bilder som skiljde sig från dem de hade sett dagen innan. Forskarna bakom studien menar att det beror på att koffein stärker hjärnans förmåga att skilja olika mönster åt, det vill säga i detta fall skilja bilder åt som lagrats i minnet och bilder som bara liknade dem som lagrats i minnet. Enligt forskarna tyder det på att koffein gör oss bättre på att flytta information från korttidsminnet till långtidsminnet.

Men man ska inte tro att massor av koffein ger ett superminne. Försökspersonerna i forskningsprojektet levde nästan koffeinfritt till vardags, så de var extra känsliga för ämnet. För dem var den optimala minnesdosen 200 mg koffein. Några av dem som fick högre doser upplevde biverkningar som huvudvärk och illamående.

För att minnas optimalt behöver man inte särskilt mycket koffein under en dag, utan det viktiga är att tajma de situationer då man verkligen behöver det.

Kan man bli beroende och få abstinens av koffein?

Ja, det kan du absolut. Intar du regelbundet koffein under en längre tid, till exempel via kaffe eller energidrycker, kan du enligt livsmedelsverket.seuppleva abstinenssymptom, om du slutar med koffeinintaget. Det kan vara abstinenssymptom som lätt huvudvärk, oro, trötthet/brist på energi, ökad irritabilitet och influensaliknande symptom. Graden av abstinenssymptom varierar från person till person, men huvudvärk är vanligast. Ofta upplever du abstinenssymptom i ett dygn efter att du har slutat med koffein. Abstinensbesvären är dock normalt värst andra dygnet – därefter avtar de och försvinner helt efter cirka en vecka.

Ska gravida undvika koffein?

Enligtlivsmedelsverket.sehar en daglig förbrukning på tre koppar kaffe eller ett koffeinintag på upp till 300 mg dagligen ingen betydelse för förmågan att bli gravid eller risken för missfall, dödfödsel, för tidig födsel, medfödda missbildningar eller försämrad fostertillväxt. Det råder dock ännu tvivel om huruvida koffein kan ha en negativ betydelse för fostret, och därför avråder man från att dricka mer än tre koppar kaffe eller att inta mer än 300 mg koffein dagligen.

Ska barn undvika koffein?

Livsmedelsverket avråder barn och unga från att dricka Red Bull och andra koffeinhaltiga drycker. Barn väger inte så mycket så även ett mindre intag av koffein kan leda till biverkningar och beteendeförändringar så som ökad oro, irritabilitet, nervositet och ångest.

Vad är koffeintabletter?

Koffeintabletter är ett kosttillskott för dig som till exempel inte tål kaffe, men vill ha samma uppiggande effekt.

Enligt Livsmedelsverket är koffeinhaltiga produkter, som koffeintabletter, ofta framställda av syntetiskt koffein eller extrakt från växten guarana. Kommer produkten från växtextrakt kan det vara svårt att veta exakt hur mycket koffein det faktiskt är i produkten, då det kan variera från planta till planta. Dock måste koffeintabletter uppfylla vissa regler för att få säljas. Vi rekommenderar dock att du pratar med din läkare innan du börjar äta koffeintabletter eller andra tillskott med koffein.

Koffeintabletter eller andra tillskott med koffein har inga särskilda effekter som du inte kan få från en kopp kaffe eller andra drycker med koffein. Oavsett om du föredrar kaffe eller andra produkter med koffein ska du alltså tänka på att inte få i dig mer än den dagliga maxdosen på tre koppar kaffe eller 400 mg koffein. Det motsvarar tre–fyra koffeintabletter. Men kom ihåg att prata med din läkare – det kan ju vara så att det räcker med mindre.