Leende kvinna i övergångsåldern på golvet
Övergångsåldern

Mer tid till dig själv, mer pengar på kontot, bättre humör och inga irriterande blödningar – det finns saker att glädjas över!

© Jakob Helbig

9 saker du kan glädjas åt efter övergångsåldern

Det kan ju vara så att du inte direkt ser fram emot klimakteriet, men det finns faktiskt flera ljuspunkter att se fram emot när du är "på den andra sidan".

20 april 2020 av Inge Eriksen

Klimakteriet är fruktat av många. Tre av fyra kvinnor besväras på olika sätt under perioden, och eftersom det samtidigt är kroppens tydliga signal på att det är slut med att vara fertil – och man alltså inte är någon ungdom längre – är det kanske inte så konstigt att det är många som inte direkt ser fram emot perioden.

Men det är fortfarande 25 procent av oss som glider igenom klimakteriet relativt obesvärade. Och av dem som har besvär är det långt ifrån alla som drabbas av svåra besvär. Är du en av dem som lider av våldsamma värmevallningar så finns det saker du själv kan göra för att mildra besvären.   

kanske kan det också vara en stört att det finns många ljuspunkter med åren efter klimakteriet, där du till exempel slipper menstruation.


1. Sex, strand och bastu när det passar dig

Det är inte så kul att vara på stranden, i badhuset eller i bastun de dagar du har menstruation, precis som sex också kan bli lite jobbigare. Det behöver du inte tänka på nu.


2. Välkomna vita byxor

Du kan ta på dig dina finaste underkläder och sätta dig i den vita soffan vilken dag i månaden som helst om du har lust – det är slut med att blöda igenom.


3. Hejdå kondom och p-piller

Du riskerar inte att bli gravid längre och behöver alltså inte bekymra dig om preventivmedel längre. Har du och din partner använd kondom eller pessar kommer detta utan tvekan ge ert sexliv ett lyft när ni inte behöver bekymra er om att ha utsrustningen "på plats" innan ni kan komma igång.

4. Bye bye binda

“Åh nej, det är slut på bindor!”. Har du ofta hamnat i den situationen, så gläd dig över att du nu aldrig mer behöver köpa bindor och tamponger. Klimatet kommer också jubla över det.


5. Jämnt humör

Har du varit hårt drabbad av PMS kan du – och säkert också din familj – glädja sig över färre humörsvängningar.


6. Massor av egen-tid

Har du barn är de säkert stora och självständiga nu. Därmed har du mer tid till fritidsintressen och allt det där som du gärna vill lägga din tid på. Motionera, träffa kompisar, lära dig ett nytt språk, engagera dig i ideella föreningar, börja måla, skaffa kolonilott, läsa böcker eller vad som gör just DIG glad.

7. Nu ska DU skämmas bort

Troligen är din ekonomi bättre nu än när du var ung. Använd pengarna på dig själv, till exempel massage, frisörbesök, fotvård, fina kläder och sköna krämer – du har förtjänat det! Njut också av att du har tid och förhoppningsvis ekonomi till härliga upplevelser med din partner. Prioritera goda middagar, konserter och resor medan du är pigg och frisk.


8. Ingen lipsill längre

Din progesteron-nivå är nu nästan lika låg som mäns. En hög nivå är förknippad med att vara gråtmild och labil, men nu är det slut med att ha lätt till tårar och gråta till allt och inget.


9. Slut med järnbrist

Omkring 40 procent av alla kvinnor i barnafödande ålder lider av järnbrist. En del av orsaken är det månatliga blödandet under menstruationen. Efter klimakteriet är det som bekant slut med menstruation, och därmed ökar din blodmängd och dina järndepåer.


Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar