Kvinna bryter av cigarett
© iStock

Så håller du fast vid ditt rökstopp

Vill du också gärna sluta röka? Då kanske de här tipsen kan hjälpa dig.

18 december 2017 av Anja Bruneskjold

De flesta rökare vill gärna bli kvitt cigaretterna. De är nämligen skadliga för både dig och din omgivning – och dessutom kostar det mycket pengar att röka. Pengar som du kan lägga på annat som är bättre och roligare än rökning. 

Rökstopp: Därför ska du fimpa för gott

Det är ingen hemlighet att rökare har markant större risk för hjärt-kärlsjukdom, cancer, lungsjukdom och allt möjligt annat. Men förutom att ta dig ur en livshotande riskzon för diverse sjukdomar, kan ett rökstopp även gagna dig på andra områden. 

Allra främst kommer du naturligtvis få en mycket sundare kropp. Du kommer uppleva att du har lättare för att motionera, då din kondition förbättras väsentligt när lungorna inte längre är förorenade av röken och de osunda partiklarna från cigaretterna. Du kommer uppleva att det är lättare att gå i trappor, för att du inte blir lika andfådd - din lungkapacitet blir alltså väsentligt bättre när du lägger cigaretterna på hyllan.

Dessutom kommer du att uppleva långt större livskvalitet när du inte är bunden av cigarettberoendet, som följer med den osunda vanan. Du kommer sannolikt också märka att din hud förändras. Cigaretterna och deras osunda ämnen förorenar nämligen huden och ger den en matt, nästan gråaktig ton. Genom att sluta röka kommer du garanterat märka att din hud får en ny lyster - och dina ev orenheter kommer att bli markant mindre och kanske försvinna helt. Du kommer också att känna lukter och smaker mycket tydligare, och bli mycket mindre stressad - även om rökning just nu ”hjälper” dig när du är som mest pressad.

Oavsett om du bara röker lite grann eller är storrökare så risken för att du ska drabbas av allvarliga sjukdomar. Bara av detta skälet bör du definitivt fimpa för gott.

När är lungorna rena igen?

När du slutar röka kommer lungorna genast att vara fria från tobak. Men skadorna som cigaretterna har förorsakat kommer att finnas kvar. Men redan efter ett dygn är risken att drabbas av hjärtinfarkt markant mindre, och efter bara ett par månader kommer din blodcirkulation vara mycket bättre - och du kommer att känna dig gladare med mer energi.

Efter bara ett år kommer risken att dö av hjärtinfarkt att nästan vara halverad – jämfört med när du rökte – och efter fem år kommer risken att vara nästan samma som för dem som aldrig har rökt. Risken för att dö i lungcancer är efter tio år ungefär samma som för den som aldrig har rört en cigarett.

Det är alltså inte helt lätt att svara på när lungorna är helt rena igen efter ett rökstopp – men de blir långsamt bättre och starkare.

Går man upp i vikt när man slutar röka?

Det är många som undviker att sluta röka för att de är rädda för att gå upp i vikt. Och det stämmer att din förbränning och ämnesomsättning ändras när du slutar röka. Det beror på att nikotinet inte längre påverkar dina hungerkänslor - och därför känner många ett sug efter att äta mer än de brukar. Om du inte är uppmärksam på dina matvanor och din livsstil, så kommer du att gå upp ca ett kilo i månaden det första halvåret efter ditt rökstopp (om du inte plötsligt äter enorma mängder mat - då kommer din vikt att öka ännu mer). Men om du bara är uppmärksam och lyssnar till din kropp så kommer du att kunna hålla din vikt. Skulle det ändå hända att siffran på badrumsvågen ökar så kommer din kropp att redan efter ett halvår ha vant sig vid din nya förbränningsnivå - och du kommer tillbaka till din normalvikt.

4 tips för att sluta röka

Det kan vara svårt att sluta röka - det kan de flesta rökare säkert känna igen sig i. Även om en del av rökningen handlar om beroende, så handlar en stor del också om att det är en stark vana. Och en bra tumregel säger att det tar ca tre månader att ändra en vana. Så även om du tuggar nikotintuggummi kan du ändå få ett röksug. Kanske att de här tipsen kan hjälpa dig att bli kvitt cigaretterna för gott.

  1. Kom överens med en vän eller kollega om att sluta röka. Om ni är två eller fler är det lättare att hålla motivationen uppe. Ge varandra en klapp på axeln när det är som svårast, men ni ändå lyckas hålla er borta från cigaretterna. Och var noga med att ge varandra beröm - det får motivationen att gå i taket.

  2. Anmäl dig till en sluta röka-kurs - det har många glädje av. Både kommunen och sjukhusen erbjuder gratis sluta röka-kurser. Här träffar du andra i samma situation som dig själv - och det kan vara en hjälp att prata med andra som har det likadant som du själv.

  3. Gör något annat istället för att röka. Lite som en ersättning för cigaretterna. Varje gång röksuget dyker upp kan du göra något praktiskt med händerna, spela musik eller något annat. Både för att byta fokus - men också för att ändra på din tidigare vana.

  4. Gör en så kallad cold turkey - det verkar för vissa att bara sluta rakt av. Tidigare forskning har visat att människor som slutar röka utan hjälpmedel eller utan att trappa ner har markant mindre risk för att falla dit igen. Med en cold turkey kan du dock fortfarande ha glädje av ovanstående sluta röka-tips.

Har du andra goda tips på hur man slutar röka?

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar