Kvinna ligger i sängen med en febertermometer i munnen.

Influensa kan vara tufft. Kolla in de här fyra tipsen som gör det lite lättare.

© iStock

Så klarar du dig lindrigare genom en influensa

Drick en cola – och 3 andra goda råd som gör det lite mindre tufft att ha influensa.

24 november 2016

Huvudet dunkar, du känner dig helt matt och har ont i hela kroppen – och orkar inget annat än att ligga helt stilla i din säng. Influensa kan vara en tuff match, men det finns en del du kan göra för att klara dig lindrigare igenom den. 

1. Kom ihåg att äta

Förmodligen har du ingen aptit, men försök ändå att få ner lite. Försök på möss visar nämligen att du klarar dig bättre genom en influensa om du får i dig lite mat längs vägen.

Vet du hur länge du kan gå med hosta innan du bör söka läkare?

2. Socker är gott

När du har feber använder kroppen dina sockerdepåer, som normalt är förbrukade efter 8–12 timmar. Därför hjälper du din kropp om du ger den socker att arbeta med. Goda källor är bananer, smoothies, fruktsaft, en smörgås med honung eller rikligt med socker i teet.

3. Drick vatten

Du förlorar vätska när du har feber, så kom ihåg att dricka rikligt med vatten. Fruktsaft är också bra så får du samtidigt socker. Och under en influensa kan du även dricka cola med gott samvete.

Täppt näsa och tryck över pannan är några av symptomen på bihåleinflammation. Här kan du se hur du behandlar sjukdomen. 

4. Vila dig

När du har influensa ska du stanna hemma i din säng. Hela kroppen är drabbad och behöver vila.

12 frågor och svar om influensa: Hur länge smittar influensa?

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar