Få nyckeln till det goda, sunda livet

Upp med handen om du också vill ha en kropp som funkar och ett liv i balans när du har fyllt 70. Men hur gör man då? Det kan du läsa om här!

Mogen kvinna springer, ler

LÖPNING är en genial motionsform – även om du har fullt upp med karriären, för du knyter bara på dig skorna när det passar.

© iStock

12 erfarna kvinnor

Vi jagar den alltihopa, men nyckeln till det sunda, balanserade livet kan vara supersvår att hitta.

Vi har därför bett 12 hälsosamma kvinnor över 60 att berätta: Vad har de gjort för att hålla sig pigga och friska – både fysiskt och mentalt?

Svaren får du här.

Tänker in rörelse i vardagen

Nu för tiden tänker jag mycket på att jag ska göra rörelse till en naturlig del av vardagen och ta till vara de möjligheter som dyker upp för att röra mig i mitt dagliga liv. Kan jag välja mellan en vanlig trappa eller en rulltrappa tar jag den vanliga. Och mina väninnor och jag pratar ofta om att om vi plötsligt inte kan nå ner till våra fötter, så är lösningen inte att köpa ett långt skohorn – det är att träna mer yoga.

Dessutom har jag alltid en stegräknare i fickan, och den motiverar mig mycket. När jag kan se att jag bara har rört mig 5.000 steg idag går jag ut och fixar i trädgården eller tar en promenad. Jag satsar på att leva länge, så det måste min kropp också kunna.

Lise, 66 år

Hitta den yogaform som passar dig

Tar cykeln i allt slags väder

Jag har gjort cykeln till min primära motionsform, och den har aldrig svikit mig. Alla vardagar tar jag min tvåhjuling på tåget på morgonen och cyklar de 25 kilometerna hem på eftermiddagarna. Det gör jag både sommar och vinter och därmed får jag en och en halv timme varje dag då jag är fysiskt aktiv och inget stör mina tankar. Till en början tog jag cykeln bak på bilen och körde en del av vägen, men efter några månader kom lusten att cykla hela vägen av sig själv. Jag är en gottegris och om jag kunde skulle jag leva på glass och choklad. Så det har alltid varit nödvändigt för mig att kontrollera vikten – och det hjälper mina långa cykelturer mig med.

Maja, 61 år

Lyssnar till min inre röst

Jag har tagit farväl till gymmen med skränig musik. Förut var gruppträningspass något jag älskade, men nu har jag hittat en annan inre ro och lyssnar mer till min inre röst. Istället för att kräva massor av kropps- och hälsoideal av mig själv ger jag mig utrymme att vila om jag kan känna att det är vad jag behöver.

Min motion är nu mera att fixa i trädgården och ta promenader i gott sällskap. Jag får fortfarande upp pulsen men överdriver inte, och det känns faktiskt helt rätt och bra för mig. Jag lägger mer vikt vid att den fysiska och psykiska hälsan går hand i hand. Jag har bara en levnadsregel: När jag ligger i sängen på kvällen ska jag känna mig tillfreds med dagen och min egen insats. Annars får jag ändra på något. Det håller mig balanserad.

Birgit, 61 år

Stärk din hälsa med 5 roliga hobbyer

Prioriterar kärlek och kosttillskott

Jag äter en del kosttillskott som är viktiga för leder, muskler, skelett och energinivå. Longovital Feminin, fiskolja, ingefära, zink, magnesium, gurkmeja och Q10. Och så äter jag mycket grönsaker och lever delvis veganskt. Jag äter veganskt till frukost och lunch, men min man vill inte göra det och jag prioriterar trevligt umgänge med honom kring middagsbordet på kvällarna. En bra och välfungerande relation är en viktig del av den psykiska hälsan som också är viktig att värna om.

Miriam, 70 år

Parterapeut: Så här håller du kärleken vid liv

Engagerar mig i andra

Det viktigaste för mig är att vara en engagerad och aktiv människa. Jag jobbar fortfarande heltid och har dessutom ett par styrelseposter och är politiskt engagerad. Jag är med i min bostadsrättsförenings styrelse och jag håller kontakten med människorna omkring mig och tar del av deras liv. Min familj och mina vänner är A och O för att jag ska trivas, och för att vara säker på att jag ska ha tillräckligt med energi för alla de saker jag vill göra är det viktigt för mig att behålla min fysiska form. Jag är inte typen som någonsin har älskat gymmet, men jag cyklar mycket, går promenader och tar alltid trappan. Det håller igång kroppen, så både mitt huvud och min kropp förbli frisk länge än.

Jeanne, 63 år

Springer ute i friska luften

Min hemstad har stora möjligheter för motion i vackra miljöer och det är min nyckel till att hålla min hälsosam. Som ung mamma på arbetsmarknaden var jag tidigt tvungen att anpassa mina aktiviteter så det fanns tid för familjen och mitt hektiska arbetsliv. Och under de omständigheterna var det enklast att knyta på sig löparskorna och ta en löprunda så fort möjligheten fanns. Som 27-åring sprang jag mitt första maraton. Och sedan dess har jag genomfört totalt 39 maratonlopp över hela världen. Jag springer i olika europeiska städer varje år och några stycken här hemma varje år. För mig är ett hälsosamt liv något jag får till genom att blanda träning och kvalitetstid med andra människor som delar mina intressen.

Maritta, 63 år

Starta din egen löparklubb och kom iväg varje gång

Vill lära så länge jag lever

Jag är 62 år och kommer ihåg hur gamla jag tyckte mina föräldrars generation verkade när de var i 60-årsåldern. De satt mest i soffan och kollade på tv. Sådan vill jag inte bli! Jag är inte redo att sätta mig och vänta på att andra får saker att hända. Jag väljer helt medvetet att lägga min tid på de saker som ger mig energi fysiskt och mentalt. Till exempel har jag just utbildat mig till kroppsterapeut, även om jag skulle kunna gå i pension nu. Jag har bestämt mig för att fortsätta lära mig något nytt hela tiden så länge jag lever.

Sussi, 62 år

Newsletter background