Parterapeutens 10 bästa råd

Många relationer har kommunikationsproblem, men långt ifrån alla söker hjälp. Vi ger dig parterapeutens bästa råd till hur du håller kärleken vid liv.

Vad önskar experterna att du kände till? -

ISTOCK-11567178971 Vi ger ordet till dem på andra sidan bordet, och ber dem ge oss sina allra bästa insidertips.

© iStock

Är relationen i kris?

Känslorna svalnar, sexet blir mer sällsynt och samtalen går ofta över i konflikter. I Norden skiljer sig nästan häften av alla gifta par. Trots det söker ganska få av oss professionell hjälp.
Och de par som idag söker hjälp, väntar i snitt 5-6 år innan de löser sina konflikter. Vid det laget riskerar relationen dessvärre redan ha slitits ut.

Parterapeuten har massor av goda råd till vad vi kan göra för att hålla kärleken vid liv.

Vi ger dig dem här.

Det säger parterapeuten:

Var den partner...

... du själv önskar dig. Det är det viktigaste rådet jag kan ge.Det du själv behöver ska du vara den första att ge. Om det är närvaro så var själv den första att praktisera det.

Det finns dock ett undantag. Om du har ett stort sexbehov ska du inte sätta press, för då blir du bara avvisad. Men om det ligger ett behov av närhet bakom sexbehovet så var själv den partner som visar att du gärna vill vara nära anknuten till den du älskar.

Kärlek kräver handling...

... inte bara ord. Vi ska visa varandra kärlek genom handlingar. Du ska behandla din partner på samma sätt som du behandlar din bästa vän.

Du har alltid ett val...

... och vi är själva ansvariga för våra handlingar, beslut, vårt kroppsspråk och beteende. Så när du gör något, fundera över om det för er närmare varandra eller längre isär. Istället för att sitta på kontoret och önska att din partner hör av dig, så skriv ett sms själv.

Fokusera på dig själv...

... men inte på ett egoistiskt sätt. Fokusera på det du själv gör, ditt eget humör och den stämning du bidrar till. Alldeles för många av oss har mest fokus på att andra ska göra oss lyckliga. Men vi glömmer ofta att se vad vi själva bidrar med. Var uppmärksam på vilken energi du tar med dig hem. Det kan vara så att sättet du lyssnar på, eller sättet du berättar vad du tänker på, kan optimeras.

Lär känna dina gamla mönster...

... för de dyker ofta upp när vi är i kris. De gamla mönstren gör att vi reagerar irrationellt i situationer då vi egentligen har störst behov av hjälp, en kram eller en paus på soffan. Istället hamnar vi i konflikt med vår partner. Mönstren härstammar i regel från barndomen.

Senare i livet hittar vi ofta omedvetet en partner som återupplivar gamla minnen och sår. Därför är det viktigt att bli medveten om vad vi drabbas av känslomässigt. Ju bättre vi lär oss vad som triggar oss, desto bättre blir vi på att inte ge vår partner skulden utan ta ansvar för det själv.

Tag tag i problemen...

... direkt. Små problem är enklare att lösa än stora. Korten på bordet. Men var försiktig med hur du lägger fram det. Var inte kritisk och anklagande. Säg istället: "Jag behöver prata med dig om vad jag pågår i". Kanske bör du också understryka att det inte är den andras fel, men att det är viktigt för dig att prata om det.

Det är en bra idé att varje dag...

... checka in hos varandra. Sätt av tio minuter för att titta varandra i ögonen och berätta för varandra vad ni tänker på.

Ta cirka 5 minuter var. Låt den andra personen prata till punkt och lyssna bara.

Avslutningsvis kan ni tacka varandra för något som den andra sagt eller gjort.

Kom ihåg att pussas...

... och kramas och vara intima. Skillnaden mellan en partner och en kompis är ju just den fysiska kontakten. Den skapar så mycket bra. Rent biologiskt sätter fysisk kontakt igång produktionen av hormonet oxytocin, som binder oss samman och som stabiliserar våra nervsystem och får oss att stressa ner.

Därför är fysisk kontakt och ögonkontakt väldigt viktigt.Lägg undan telefonerna och fokusera på varandra en stund!

Det är okej att ge upp...

... särskilt om det är fysiskt eller psykiskt våld involverat. Då SKA ni bryta upp. Men ni bör också bryta upp om du eller din partner inte är villiga att göra den insats som krävs, till exempel att du vill att din partner ska ändra sig, men du själv inte är villig att göra det.

Det är viktigt att må bra i sin relation.

Det är däremot ingen bra idé...

... att bryta upp om ni väldigt gärna vill vara med varandra, men bara inte lyckas prioritera ert förhållande. Då bör ni arbeta på att få respekten, jämställdheten och viljan att vara omtänksamma och hänsynsfulla.

Prata om vad ni känner och försök tänka på att den andra har goda intentioner. Ni behöver inte vara överens om allting, men ni måste lyssna på varandra. Gör ni det har ni goda chanser att fortsätta tillsammans.

Källa för undersökning: TNS Gallup for Berlingske

Artikeln publicerades i I FORM nr 10/2020