Kvinna som springer med löparskor
Löparskor

Sätt fart i ett par löparskor som passar perfekt till din fot och ditt underlag.

© iStock

Test av löparskor – så här väljer du rätt par

Rätt löparskor är A och O om du vill ha en bra löpupplevelse och hålla din kropp fri från skador. Men vilka löparskor ska du välja? Få svar på de vanligaste frågorna om löparskor här, och läs vårt senaste test.

17 december 2019 av Iben Munk Mortensen

När du löper landar du med en enorm vikt på din fot. Faktiskt motsvarar varje steg du tar att du stöter 3-4 gånger fin egen kroppsvikt upp genom foten och benet. Därför är det viktigt att du har en ordentlig sko på foten, som passar din löpstil, ditt underlag och dina distanser. 

Det finns hur många olika löparskor som helst ute i butikerna och på nätet, och därför är det en bra idé att alltid kolla upp din löpstil och ditt löpsteg hos proffs innan du investerar i en ny löparsko. Det brukar handla om att du provar olika löparskor på ett löpband medan expediten filmar dina fötter och analyserar din löpstil.

När du vet vilket typ av löpare du är, kan du börja jakten på de perfekta löparskorna.

 

Löparskor-test – I FORM testar löparskor

Oavsett hur långt eller hur du löper, så finns det en löparsko till ditt behov. Vi testar regelbundet de nyaste modellerna på marknaden, så du kan få inspiration inför ditt köp av löparskor.

 

I FORM har testat de här 12 löparskorna, 2019

Löparskor med pronation

  • Nike löparsko – Air Zoom Structure 22 Shield
  • Saucony löparsko – Guide ISO 2
  • Diadora löparsko – Mythos Blushield Elite W
  • New Balance löparsko – 860v9
  • Skechers löparsko – Womens GOrun Forza 3

Neutrala löparskor

  • Salming löparsko – EnRoute 2
  • Salomon löparsko – Sonic RA Max 2 W
  • Asics löparsko – Gel Cumulus 20
  • Hoka One One löparsko _ Clifton 5
  • Reebok löparsko – Floatride Run Ultraknit
  • Adidas löparsko – Solar Boost
  • Under Armour löparsko – UA Hovr Infinite RRP

Vilken löparsko blev bäst i test, 2019? Och vilken löparsko har vi korat som vårt bästa köp? Läs löparsko-testet här nedan.

 

I FORM har testat de här 12 löparskorna, 2018

Neutrala löparskor

  • New Balance löparsko – 1080v8
  • Saucony löparsko – Freedom ISO
  • Asics löparsko – gel Nimbus 20
  • Mizuno löparsko – Wave ultima 9
  • Skechers löparsko – GOrun 6
  • Adidas löparsko – Ultraboost X

Löparskor med pronation

  • Asics löparsko – GT 2000 6
  • Hoka One One löparsko – Arahi 2
  • Saucony löparsko – Guide ISO
  • Mizuno löparsko – Wave Inspire 13
  • New Balance löparsko – 860v8s
  • Nike löparsko – Air Zoom Vomero 13


Ladda ner testet här nedan, och kolla vilka löparskor som blev testvinnare, 2018, och vilka löparskor som gav mest för pengarna.

 

I FORM har testat de här 16 löparskorna, 2017

Neutrala löparskor

  • Adidas löparsko – Adidas Ultra Boost X
  • Asics löparsko – Asics DynaFlyte
  • New Balance löparsko – New Balance Fresh Foam 
  • Nike löparsko – Nike LunarEpic Flyknit 2
  • ON löparsko – ON Cloudflow
  • Puma löparsko – Puma Speed 600 Ignite 2
  • Skechers löparsko – Skechers GOrun 4
  • Saucony löparsko – Saucony Triumph ISO 3
  

Löparskor med pronation

  • Adidas löparsko – Adidas Supernova
  • Asics löparsko – Asics GT-2000 5
  • Brooks löparsko – Brooks Adrenaline GTS 17
  • Mizuno löparsko – Mizuno Wave Horizon
  • New Balance löparsko – New Balance 860v7
  • New Balance löparsko – New Balance Fresh Foam Vongo
  • Nike löparsko – Nike Air Zoom Structure 20
  • Skechers löparsko – Skechers GOrun Forza

Ladda ner testet här nedan, och kolla vilka löparskor som blev testvinnare, 2017, och vilka löparskor som gav mest för pengarna.

 

Vad kännetecknar en löparsko?

Även om butikerna erbjuder vägledning kan det vara svårt att veta vad du ska kolla efter när du handlar löparskor. Löparskor består nämligen av några fasta element, som du bör vara uppmärksam på. 

Löparskor – 7 saker du ska hålla utkik efter

Löparskor – 7 saker du ska hålla utkik efter
© iStock
  1. Hälkappan är den bakersta delen av löparskon, som greppar runt hälen. Hälkappan kan vara hård eller mjuk och hög eller låg. En mjuk, låg hälkappa låter foten jobba mer fritt och brukar finnas på minimalistiska löparskor, medan en högre, hårdare hälkappa hjälper till att hålla foten på plats och gör skon stabilare. Se till att hälkappan inte är så hög att den skaver. 

  2. Hälen på din löparskor ska vara utrustad med stötdämpande material som gel, skum eller luftkuddar. De flesta landar nämligen på hälen när de springer, så var säker på att din löparsko har tillräckligt med stötdämpning i hälen.

  3. Mellansulan är hjärtat i löparskon. Det är här stötdämpningen och stabiliseringen av foten sker, och det är i hög grad mellansulans uppbyggnad som avgör hur bra löparskon känns att springa i. Mellansulan kan vara hård eller mjuk, vridstyv eller flexibel och sakna kilar eller vara försedd med kilar i olika hårdheter. Det är framför allt mellansulan som avgör hur kontrollerande en löparsko är. Se till att hårdheten passar din löpstil. Ju tyngre du springer, desto hårdare ska mellansulan vara.

  4. Inläggssulan är den tunna sulan inne i själva löparskon, som också ska ge stötdämpning och stabilitet. Du kan köpa extra inläggssulor eller få ett par specialgjorda efter just dina behov. 

  5. Plösen på din löparsko täcker din vrist och skyddar den tunna huden. Därför behöver du se till att plösen är tjock och bred, så du inte utsätts för tryck från skosnörena.

  6. Överdelen på din löparsko är för det mesta tillverkad i ett andningsbart material. Överdelen har en stor betydelse när det gäller komfort. Den ska vara rymlig så du kan spreta med tårna när du börjar springa. Men den får inte vara så lös att du förlorar passformen. Tänk också på vilket väder du primärt springer i, och välj material på överdelen utefter vad som passar väderförhållandet. 

  7. Yttersulan är den del av skon som är i kontakt med underlaget. Den är oftast tillverkad av någon form av greppvänligt och slitstarkt gummi och strukturen på yttersulan avgör vilket underlag skon passar till. Ju mer ojämnt och mjukt underlag, desto kraftigare mönster behöver du, och ett mindre skarpt mönster är att föredra på till exempel asfalt.
 

Vilken löparsko ska jag välja?

Innan du köper löparskor, är det bra om du ställer dig tre frågor:

  1. Vad ska jag använda mina löparskor till?
    Ska du springa korta rundor ett par gånger i veckan, eller tränar du inför ett maraton? Ska du springa lopp är det till exempel smart med en lätt löparsko, som ger mer fart i fötterna.

  2. Vilket underlag ska jag främst springa på?
    Ju hårdare underlaget är, desto mer stötdämpning behöver du ha. Och ju mer ojämnt underlaget är, desto viktigare är det med stabilitet.

  3. Vilken löpstil har jag? 
    Det är skillnad på om du landar tungt eller lätt, och om du faller inåt eller utåt med foten. Allt det kan du få hjälp med att ta reda på genom en löpanalys i en butik eller hos en fysioterapeut.
 

Vilka löparskor är bra för asfalt och betong?

Asfalt och betong är två av de vanligaste underlagen som vi springer på, eftersom största delen av våra vägar och trottoarer är asfalterade. Men det är också två väldigt hårda underlag, som ger kraftiga stötar genom kroppen när man springer på det.

Skaffa därför en löparsko med kraftig stötdämpning, och gärna en löparsko med en ganska platt yttersula, eftersom det inte finns någon anledning att ha något grovt mönster på ett platt underlag.

 

Vilka löparskor är bra till löpning i skogen?

Om skogsstigarna är torra kan du springa i ett par helt normala löparskor, så länge de har en bra stabilitet och ett lite grövre yttersula. Skogen är nämligen ett ojämt underlag där du riskerar att vricka foten eller snubbla. Skogsstigar är också ett mjukt underlag, så du behöver inte lika mycket stötdämpning som om du springer på asfalt eller betong.

Om stigarna i skogen är blöta, leriga eller hala kan det vara smart att investera i ett par terrängskor med grövre mönster på sulan, som ger ett bättre grepp i underlaget. Knopparna på terrängskornas sula varierar från allt till tjocka gummiknoppar till spetsiga metallpiggar. Se därför till att få ordentlig vägledning i butiken innan du köper en terrängsko.

 

Vilka löparskor är bra till grus?

Grus är ett bra allround-underlag, som varken är särskilt hårt eller ojämnt. Därför kan du använda ett par helt vanliga löparskor som sitter bra på foten och som du känner dig bekväm med. Överväg eventuellt en lite grövre yttersula, så du inte slinter i gruset. Det är särskilt viktigt i vått grus.

 

Vilka löparskor är bra till löpband?

Löpband är mjukare än de underlag vi vanligtvis springer på utomhus, som asfalt betong och hårt grus. Därför kan du välja ett par löparskor med mindre stötdämpning om du springer på band. De väger vanligtvis mindre och känns lättare på foten.

 

Vilka löparskor är bra för pronation?

Cirka 70-80 procent av oss har en löpstil kallad "pronation", där foten och ankeln faller lite inåt när du landar. Rörelsen är helt naturlig och ser till att foten rullar som den ska från häl till framfot. Därför hör många löparskor till kategorin pronationsskor.

Löparskor för pronation har ofta extra stöd i ankeln i form av en bred hälkappa och en stödkil längs innerkanten av skon, så du rätas upp när du landar. Hur mycket stöd du ska ha beror på hur mycket du pronerar.

 

Vad är överpronation?

Ofta används pronation och överpronation för att beskriva samma sak. Överpronation är egentligen bara en grad av pronation, där foten och ankeln faller inåt extra mycket och blir ett problem för din löpning. Om du överpronerar riskerar du att trycka ifrån med stortån istället för med hela foten, och det kan vara belastande för kroppen.

Personer som är plattfotade och har ett lågt fotvalv faller oftare mer inåt med foten än personer med högt fotvalv.

 

Vad är supination?

Ett fåtal av löpare landar på yttersidan av foten, så att ankeln faller utåt. Den här löpstilen kallas underpronation eller supination. Löparskor för supination har ofta mer stötdämpning och en lite bredare framfot.

På sikt kan både överpronation och underpronation leda till skador i bland annat fötter, knän, höfter och rygg. Så det är viktigt att du väljer en löparsko som passar till din pronation.

Pronation, supination eller neutral löpstil - välj löparsko efter din löpstil
Hur landar du på foten?

Bilden visar vänster fot. Ju mer foten och ankeln faller inåt, desto större är risken för överpronation.

 

Vilka löparskor är bra för neutrala löpare?

Om din fot varken faller utåt eller inåt när du löper har du en neutral löpstil. Här landar du rakt med såväl fot som ankel. Löparskor till neutrala löpare kännetecknas av att det inte är någon extra kil på insidan av skon, och hårdheten i mellansulan är den samma hela vägen igenom.

 

Borde jag köpa vinterlöparskor?

Du kan absolut springa i dina vanliga löparskor året runt, men om det snöar och underlaget blir halt och isigt kan det vara en bra idé att investera i ett par löparskor som är skapade för vinterns utmaningar.

Det här ska du ha koll på när det gäller vinterlöparskor

  • Vattenavvisande material: Vinterlöparskor är ofta mer robusta och motståndskraftiga, så de kan hålla för snö och slask. De finns till exempel i helt vattentätt material som Gore-Tex.
  • Längre skaft: Vissa vinterlöparskor har ett längre skaft så att snö och slask hålls utanför skon.
  • Hög synlighet: En bra vinterlöparsko ska kunna synas i mörkret och har därför synliga reflexer, neonfärger eller är gjorda i ett reflekterande material.
  • Varmt foder: Vinterlöparskor har ofta sämre andningsförmåga än vanliga löparskor, men å andra sidan har de varmare foder.
  • Bra grepp i sulan: Om du ska springa i is och snö kan det vara bra att köpa en terrängsko, där yttersulan antingen har små stålpiggar eller är gjord i ett speciellt material som kan stå emot blöta och hala underlag.

Det kan verka överdrivet att köpa nya löparskor till vintersäsongen, men kom ihåg att du också undviker att slita på dina vanliga löparskor under vintern, så på sikt tjänar du kanske på att köpa ett par vinterlöparskor. 

 

Hur länge håller löparskor?

Dina löparskor förlorar sin stötdämpning med tiden, eftersom den trycks platt av alla stötar den utsätts för. Så byt ut din sko i tid om du vill undvika skador.

Tumregeln är att en löparsko kan hålla i cirka 1 000 km, vilket betyder att de håller för ungefär 200 löprundor om du springer 5 kilometer åt gången.

Springer du på hårt underlag, eller väldigt långa distanser bör du byta löparskor lite oftare.

 

Hur mycket plats ska det vara i mina löparskor?

Du ska ha ungefär 0,5-1 cm luft mellan din tåspets och skons tå i löparskon. Dina fötter sväller sig lite när du springer. Därför tipsar många återförsäljare att du köper en halv till en hel storlek större löparskor än den storlek du brukar ha i vanliga skor. 

 

Kan jag gymma i mina löparskor?

En tur på löpbandet funkar fint i löparskor, men utöver det är det inte att rekommendera att ha löparskor på gymmet. Du riskerar att skada dig eller göra övningarna fel eftersom du inte står tillräckligt stabilt på golvet, eller eftersom din fot halkar runt i löparskon när du gör snabba rörelser och utfall åt sidorna.

Sulan på en gymsko är ofta lägre än på en löparsko, så du står stadigare på golvet och har bättre kontakt med underlaget. Det är särskilt viktigt vid tunga lyft.

 

Hur rengör jag mina löparskor?

Du har säkert hört att löparskor kan tvättas i tvättmaskinen, men se upp med det. Långt ifrån alla löparskor mår bra av att tvättas i maskinen, och du riskerar att limmet släpper, materialet bryts ner och skorna tappar formen.

Vi rekommenderar istället den här metoden till att rengöra löparskor:

  1. Ta bort innersulan och skosnörena.

  2. Borsta dina löparskor med en mjuk borste – till exempel en tandborste eller en skoborste.

  3. Gör i ordning en balja med varmt vatten och lite tvättmedel och rengör skorna med en mjuk trasa eller svamp.

  4. Torka skorna torra från vatten och tvålrester med en ren och torr handduk eller trasa.

  5. Stoppa i tidningspapper eller hushållspapper i löparskorna, och ställ dem på högkant tills de torkat. Ställ aldrig in dina löparskor i torkrumlaren eller under elementet.

  6. Rengör innersulan på samma sätt eller låt den ligga i vattnet i cirka 20 minuter, innan du lufttorkar den.
 

Ska mina löparskor impregneras?

Impregneringssprej är en no go, när det kommer till löparskor. Moderna löparskor är nämligen designade för att ge dina fötter luft, och om du impregnerar löparskorna förlorar skorna sina andningsförmåga.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar