Pike push-up med mountain climbers

Med övningen pike push-up med mountain climbers får du benhård träning av armar och axlar samt stärker hela coremuskulaturen - med bara din egen kroppsvikt.

Kvinna gör pike push-up med mountain climbers

SUPERÖVNINGEN - pike push-up med mountain climbers.

© Jakob Helbig

Du använder bara din egen kroppsvikt, men du får ändå stenhård träning av armar och axlar i den här effektiva versionen av armhävning. När det är dags för mountain climbers stärker du hela coremuskulaturen samtidigt som låren aktiveras i den löpande rörelsen.

5 steg till pike push-up med mountain climbers

Kvinna gör push-up
© Jakob Helbig

Stå i plankan på sträckta armar med händerna axelbrett isär. Ha lätt särade ben och håll kroppen sträckt från rumpa till huvud.

Kvinna gör v med kroppen
© Jakob Helbig

Gå på tå in mot händerna så att din rumpa pekar upp mot taket och kroppen bildar ett omvänt V. Gå framåt i ett kontrollerat tempo.

Kvinna gör v med kroppen
© Jakob Helbig

Böj i armbågarna och sänk huvudet ner mot golvet. Sträck armarna igen. Låt gärna huvudet komma ner helt och nudda golvet, om du kan.

Kvinna gör push-up
© Jakob Helbig

Gå bakåt med benen så att du kommer tillbaka till plankan.

© Jakob Helbig

Fortsätt med mountain climbers, där du växelvis drar upp knäna mot bröstet i högt tempo så att du nästan springer på stället. Gör två-tre gånger med varje ben innan du börjar om med en ny armhävning. Håll ryggen så rak som möjligt medan du springer.