Superövningar: Träna två kroppsdelar samtidigt

Varför nöja sig med ett träna en enda kroppsdel när du kan träna flera samtidigt? Det hjälper vi dig med här, med sex geniala övningar som effektivt kortar ner din träningstid genom att slå två flugor i en smäll. Gör dem tilsammans eller var för sig och se fram emot en markant ökad muskelmassa och synliga resultat i spegeln.

Kvinna lyfter hantel med en arm

SLÅ TVÅ FLUGOR I EN SMÄLL med de här superövningarna tränar du nämligen flera kroppsdelar på samma gång!

© Jakob Helbig

Så här tränar du

Du kan med fördel göra de sex övningarna i rad och därmed få ett träningspass som tränar hela kroppen. Men du kan också använda övningarna mer fritt och t ex tillföra en eller flera övningar till din vanliga rutin eller bara göra ett par åt gången, när tiden är knapp. Här är ett par förslag till hur du kan sätta ihop övningarna till små, effektiva träningspass för hela kroppen som bara tar tio minuter.

Uppvärmning

Innan du kör igång med övningarna är det en bra idé att värma upp musklerna och förbereda dem för utmaningen. Börja t ex med lätt löpning på stället, och veva med armarna för att få en grundvärme i kroppen och kombinera det med 3-4 dynamiska strechövningar som värmer upp varje muskelgrupp.

HItta inspiration till uppvärmning här.

Här nedanför får du en grundlig introduktion till sex övningar som stärker flera muskelgrupper på samma gång och därmed optimerar din träningstid. De kräver två hantlar – mer behöver du inte. Du kan dessutom vara med oavsett träningsnivå, eftersom du också får alternativa förslag till hur du gör varje övning lättare eller tyngre.