Vilken typ av träning passar en introvert?

Överfyllda gym kan ibland verkar oöverkomligt och dränerande för träningsmotivationen – speciellt om man är introvert. Men oroa dig inte, de här träningsformerna kan ge dig ro och lust att träna igen.

Introvert, kvinna i löparkläder, höst.

Det är inte så konstigt om stimmet på ett gym stör dig om du är introvert. Du laddar helt enkelt upp batterierna bäst på ett mindre gym eller i en mindre grupp, där du känner andra väl och vet vad som ska hända. Fundera på om du kan gå med i en förening, där du kan träna i en grupp varje vecka.
Men vad ska du träna då? Här är några roliga förslag som förhoppningsvis kan inspirera dig att hitta något som passar.

Är du introvert? Testa dig här.

Att vara introvert är inte detsamma som att inte gilla sällskap. Men det ska gärna kännas välbekant.

Tips på träning

UthållighetTräning som cykling, rodd, löpning och simning, som kan vara rutinpräglat och kräver viljestyrka och uthållighet, passar bra för introverta. Du kan hitta klubbar och grupper överallt och vara tillsammans med andra, men ändå vara dig själv när du simmar eller sitter på cykeln.Mental träningYoga, pilates och mindfulness, där du kan koppla av och njuta av den stilla samvaron med de andra deltagarna, gillar du förmodligen. Introverta är dessutom bra på att lyssna på sin kropp, vilket är en bra egenskap i yoga.PrecisionsträningDu kan också testa t ex golf eller skytte, som kräver koncentration, fina rörelser och rutiner. Ett introvert sinne är bra på att inte ge upp, utan tar sikte på målet.HemmaträningGe dig själv en stunds hemmaträning framför tv:n eller med en app. Det kan vara ihop med din partner, väninnan eller dottern, eller också kan du skämma bort dig med egentid.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background