Kvinna cyklar till jobbet
Ta cykeln till jobbet

kanske går det snabbare än morgontrafiken. Win win!

© iStock

Skippa genvägarna och rör dig mer i vardagen

Rengöringshjälp, matinköp online och en robot som klipper gräset. Vi har blivit riktigt bra på att slippa slitgöra – men på bekostnad av vardagsmotionen. Här har vi samlat 10 bud på gömda motionsmöjligheter i vardagen.

3 mars 2020 av Iben Mortensen

Slå två flugor i en smäll

Paradoxalt nog lever vi i en tid där det är normalt att ta bilen till jobbet på morgonen för att sedan sätta sig på en motionscykel på eftermiddagen. Vi handlar på nätet, så vi sparar in på resan till affären, samtidigt som vi går runt och håller koll på våra stegräknare. 

Och vad är problemet med det då?, kanske du tänker. Det spelar väl ingen roll om du får dina 30 minuter från gymmet eller från vanliga vardagsaktiviteter. Nej, det spelar kanske ingen roll så länge du är bra på att prioritera fysisk aktivitet, och så länge du tycker det är roligt. 

Men för många är motion en stressfaktor och en evig källa till dåligt samvete. Och det är synd – speciellt när det ligger så mycket gratis motion precis framför våra fötter.

En ond cirkel 

Behovet av att effektivisera och göra livet enklare för oss själva är i sig inget nytt. Det har vi gjort i årtusenden. Men kanske har vi nu nått en punkt i vår utveckling där det är dags att dra i bromsen. 

Aldrig förut har vi haft så många hjälpmedel i vår vardag, som ska spara oss tid och besvär, och aldrig har vi varit mer stressade eller känt oss så tidsmässigt pressade. Det har blivit lite av en ond cirkel där vi eliminerar sysslor som inköp, transport och städning, men istället skapar nya behov och pressar in ännu fler saker under dygnets 24 timmar. 

Kanske jobbar du lite extra mycket för att ha råd med städhjälpen eller den bil som ska göra det enklare för dig, och på så sätt köpa dig mer fritid. Frågan är om ekvationen egentligen går ihop? En sak är i alla fall säker. Det sätt vi lever på idag har gjort oss mer stillasittande än någonsin tidigare. 

Över 60 procent av oss sitter ner mer än åtta timmar om dagen, och i forskarvärlden pratar man om begreppet “sitting is the new smoking”. Bristen på motion är nämligen på väg att gå om rökning som den vanligaste dödsorsaken i vår västliga del av världen.

Uppskatta dina sysslor

Varje gång du väljer de enkla och smarta lösningarna, väljer du i regel även bort fysisk aktivitet. Men du kan börja med att se dessa besvär som en möjlighet istället för ett tidskrävande problem som helst bara ska undvikas. 

Många av de små valen vi tar i tillvaron, som till exempel att ta hissen, anlita en fönsterputsare, starta en maskin för att knåda degen eller bara att sitta ner i bussen, gör att vi går miste om vardagsmotion. Var för sig kanske det känns som för små saker för att spela någon roll, men i det långa loppet gör de en stor skillnad. 

Så istället för att tänka “ånej” nästa gång hissen är ur funktion, eller det inte finns någon ledig sittplats på bussen, så försök att vända på situationen och tänk “yes, mer motion till mig”. Om du börjar göra det till en vana att välja de lite mer utmanande och tidkrävande lösningarna, så inkasserar du också på en massa på konton – inte bara fysisk hälsa. 

Din hjärna mår nämligen också bra av att bli aktiverad och inte alltid gå över den lägsta tröskeln. 

10 SITUATIONER, DÄR DU GÅR MISTE OM MOTION

1. Du går miste om motion, när du...  tar hjälp av robotar

Dammsugare och gräsklippare är klassiska hjälpmedel som har gjort vår vardag enklare, men samtidigt eliminerat gyllene tillfällen för motion.

2. Du går miste om motion, när du... använder köksmaskiner 

Mixer, matberedare och bakmaskiner är fantastiska när det ska gå snabbt i köket. Men har du tid så använd dina egna krafter till att knåda, röra och hacka.

Testa till exempel de här goda kanelbullarna utan socker 

3. Du går miste om motion, när du... inte tar trapporna

Rulltrappor och hissar fungerar utmärkt för dem som inte kan gå, eller föräldrar med barnvagn, men utöver det finns det ingen anledning till att inte gå i trappan.


4. Du går miste om motion, när du... anlitar städhjälp

Dammsugning, golvmoppning och fönsterputsning är alla aktiviteter som leder till svett i pannan. Så spar pengarna och gör sysslorna själv. Det ger också en skön tillfredsställelse när du är klar.

5. Du går miste om motion, när du... parkerar barnen framför skärmen

Alla behöver en lugn stund ibland, då man kan få sitta framför surfplattan. Men när du går ut och leker med dina barn får ni inte bara härlig kvalitetstid – du får också bra motion.

Kanske kan du få barnen involverade i städningen? Få bra tips här

6. Du går miste om motion, när du... sitter ner på jobbet

8 timmar om dagen på en kontorstol blir väldigt mycket inaktivitet under ett långt arbetsliv. Vänj dig vid att höja skrivbordet, eller ha rast och håll dina möten gående.

Få bra tips till hur du rör dig mer under arbetsdagen 


"Det är som att vi rangordnar bestyren i våra liv, så vissa är finare än andra. Att trampa runt pedalerna på en motionscykel är till exempel något som vi sätter på en piedestal. Men att klippa gräset eller städa och rensa vinden är något vi helst vill slippa"

– Anders Colding-Jørgensen, beteendepsykolog och författare


7. Du går miste om motion, när du... handlar på nätet

Brevbärarna får kanske mer motion, men du får det inte, när du köper allt från mat till kläder online. 


8. Du går miste om motion, när du... håller digital kontakt

Du får både motion och social samvaro när du går ut och träffar dina vänner i den verkliga världen istället för att skicka meddelanden från soffan.

9. Du går miste om motion, när du... tar bilen fram och tilbaka

Hoppa upp på cykeln, eller gå. Då har du dagens träning gjord sedan. Har du långt dit du ska kan en elcykel vara lösningen. Den ger nämligen också motion – särskilt på längre distanser. 


10. Du går miste om motion, när du... styr huset med en app

Både ljus, vädring och ljud kan styras med en app eller din röst, så att du aldrig behöver resa dig upp från soffan. På lång sikt kan det bli dyrt på din rörelseräkning. 


Källor: Jens Troelsen, professor vid institutet för Idrott och Biomekanik, och Anders Colding-Jørgensen, beteendepsykolog och författare


Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar