10 fördelar med att gå i trappor

Du förbränner fett, får starkt skelett och fast rumpa av att gå i trappor. Se de 10 hälsofördelarna, som du får helt gratis, när du väljer att ta trapporna.

Människor går i trappor

Det är få saker i din vardag som ger så stor effekt på hälsan som att välja trapporna. När du går i trappor stärker du ben och senor, samtidigt som du ökar förbränningen och får upp pulsen.

Trapporna kräver i motsats till många andra övningar ingen särskild teknik, och jämfört med exotiska superfoods finns de tillgängliga överallt i din vardag. Här är 10 anledningar till varför du ska gå i trapport.

Du förebygger hjärt-kärlsjukdom

Trapporna får upp pulsen mycket mer än vanlig gång. Om du dagligen tar trapporna istället för hissen, kan du minska risken för hjärt-kärlsjukdom och typ 2-diabetes.

Ökar viktminskningen

Beräkningar visar att en 45-årig kvinna, som väger 75 kilo, och tar trapporna upp och ner till andra våningen på jobbet samt till hennes lägenhet på femte våningen, förbränner 17 000 extra kalorier på ett år. Det motsvarar 2,5 kilo fettvävnad som du kan bli av med bara genom att hoppa över hissen.

Du får fastare rumpa

Trapporna stärker i mycket högre grad dina lår och din rumpa än vanlig gång, så de blir mycket fastare till utseendet. Vill du gärna strama upp kroppen, så ta trapporna nästa gång du har möjlighet.

Bra för formen

Om du vill komma igång med löpträningen är trappor ett extra bra träningsredskap. Du får upp pulsen och stärker kroppen, utan att få de hårda stötar som du får upp genom kroppen när du springer ute på landsvägen.

Smart träningsverktyg

Du kan optimera trappornas konditionseffekt och förbättra din löpteknik, om du spurtar uppför dem. Det skruvar upp pulsen på max utan att slita på leder och senor. Trapplöpning är också obligatorisk träning för de flesta elitlöpare.

Förebygger skador

Du stärker och stabiliserar leder, senor och skelett i hela underkroppen. Speciellt blir dina vadmuskler och höftböjare starkare och mer tåliga. Det är bra medicin för att förebygga och övervinna löparskador.

Du kan spara tid

Trapporna är också fantastiskt tidseffektiva, för du kommer snabbare fram än med hiss eller rulltrappor, samtidigt som du får effektiv träning.

Du kan göra det överallt

I motsats till de flesta andra sporter kräver det ingen särskild utrustning, miljö eller teknik att gå i trappor. Exempelvis är du inte beroende av gymmets öppettider eller tunga maskiner för att få din dagliga träning. Det är bara att ta trapporna på vägen hem, så tränar du.

Det ger god kroppshållning

Utöver att trapporna ger fast rumpa, tränar du också dina coremuskler, alltså mag- och ryggmuskler. Det ger platt mage och rak rygg. En starkare coremuskulatur är samtidigt bra medicin, om du gärna vill förebygga eller motverka ont i ryggen.

Bra för miljön

Vill du göra något gott både för din hälsa och miljön, ska du använda benen för att ta dig fram. Det behövs ingen elektricitet när du går upp till fjärde våningen, och därför är trapporna ett mycket miljövänligare val än hissen.

De mest lästa artiklarna just nu
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Motivation till träning

10 kvinnor: Så här blir gymträningen lite roligare

Mer om Träning
Annons

Enkla och roliga aktiviteter hemma!

Annons

“När jag tränar vaknar jag piggare och har mer ork”

Annons

Gör utomhusträningen kul i höst och vinter

Träning

5 muskler du tränar i roddmaskinen

Träning

Fem skäl till varför tennis är genialt

Träning

Vad kan 10 minuters träning göra? Se Camillas överraskande resultat

Träning

Mette hade inte tid att träna – lösningen var överraskande enkel

Träning

Så lätt hittade Lise träningsglädjen

Träning

Träningsexperiment: “Nu kan jag helt enkelt inte sluta träna”

Träning

10 minuters träning i 8 veckor fick fram träningsglädjen hos Bettina

Träning

De 6 bästa uppvärmningsövningarna innan träning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen