Kvinna pÄ röd elcykel
Elcykel

Med en elcykel har du alltid medvind pĂ„ cykelturen – Ă€ven i motvind.

© Jakob Helbig

DÀrför ska du ha en elcykel

Rör du pÄ dig för lite kan en elcykel vara precis det som fÄr dig att stÀlla bilen, lÄta bussen köra förbi och istÀllet hoppa upp pÄ hojen. Cykling Àr jÀttebra motion, som gynnar bÄde kropp och sjÀl, oavsett om cykeln har motor eller inte.

6 mars 2020 av Andreas Ebbesen Jensen

Är det lika hĂ€lsosamt att cykla pĂ„ elcykel?

En norsk undersökning, frÄn 2018, visar att elcyklisters energiförbrukning Àr 8,5 gÄnger större Àn vid vila, medan de som trampar en vanlig cykel har en energiförbrukning som Àr 10,9 gÄnger större Àn stillastittande. 

Oavsett om du trampar för egen maskin hela tiden, eller om du fÄr hjÀlp av ett batteri, har sjÀlva cykelturen en positiv inverkan pÄ din hÀlsa. Det visar flera olika undersökningar. 

En svensk studie med knappt 24.000 mÀn och kvinnor visar att en cykeltur till och frÄn jobbet pÄ minst en kilometer kan minska risken för bÄde övervikt, förstadier till diabetes, högt blodtryck och förhöjt kolesterolvÀrde. En dansk studie visar att en timmes cykling per dag minskar risken att utveckla hjÀrt- och kÀrlsjukdomar. 

2017 kom forskare frĂ„n University of Glasgow fram till liknande slutsatser. Genom att analysera transportvanor och sjukdomshistorik frĂ„n över 250.000 britter i Ă„drarna 55–77 Ă„r, visade det sig att de som cyklade till och frĂ„n jobbet hade 40 procents lĂ€gre risk att dö för tidigt, 45 procent lĂ€ngre risk för att utveckla cancer och 46 procent lĂ€gre risk att utveckla hjĂ€rt- och kĂ€rlsjukdomar Ă€n de som uteslutande tog bilen eller kollektivtrafik. 

JÀrnhÀsten Àr alltsÄ, Àven om den gÄr pÄ el, ett vÀldigt bra hjÀlpmedel för att försÀkra dig ett lÀngre liv och en lÀgre risk för livsstilssjukdomar.

Par som cykelar
HÀlsofördelar

Cykler du i en timme om dagen pÄ en vanlig cykel eller en elcykel kan du bland annat minska risken för att utveckla hjÀrt- och kÀrlsjukdomar.

© iStock

Hur populÀr Àr elcykeln?

Under de tre senaste Ă„ren har det, enligt Svensk cykling, sĂ„lts omkring 249.000 elcyklar i Sverige. Under 2018 var det möjligt för alla svenskar att söka en elcykelpremie – ett bidrag för den som köpte elcykel. Totalt beviljades det ekonomiskt stöd för köp av 89.396 elcyklar. Det gjorde att försĂ€ljningen av elcyklar ökade rejĂ€lt. Och det Ă€r inte bara i Sverige som försĂ€ljningen av elcyklar har haft medvind. Företaget Nordbutiker, som stĂ„r bakom elcykeln Evobike, berĂ€ttar att hela Norden cyklar med elhjĂ€lp. 


– SĂ€rskilt under perioden 2016–2018 var utvecklingen helt fantastisk i Danmark, Norge och Sverige. Vi har mer Ă€n tredubblat vĂ„r försĂ€ljning


sÀger Markus Pilebro, VD pÄ Nordbutiker.


Trots att elcykelpremien inte lÀngre gÄr att söka, hÄller försÀljningen av Evobike-cyklar fortfarande en stabil nivÄ, och företaget har nu tagit sig ut i Europa. 

Markus Pilebro förvÀntar sig att försÀljningen tredubblas under de kommande fem Ären.

Varför ska man köpa en elcykel?

Ökningen av elcykelanvĂ€ndning Ă€r dock inte bara bra för cykelhandlarnas Ă„rsbokslut. 

Det finns en lÄng rad andra fördelar med att ta elcykeln: 

  • BĂ€ttre klimat: Elcykeln gynnar i hög grad klimatet om den fĂ„r fler av oss att ta cykeln framför bilen. 
  • Mindre avgaser: Det kommer att vara mindre avgaser i atmosfĂ€ren om fler tog (el)cykeln istĂ€llet för bilen.
  • Mer motion: SamhĂ€llet kommer potentiellt sĂ€tt kunna spara flera miljarder pĂ„ fĂ€rre sjukhusbesök om fler tog (el)cykeln till och frĂ„n arbetet och dĂ€rmed fick mer motion.   
  • BĂ€ttre humör: Cykling pĂ„ en (el)cykel kan förbĂ€ttra din mentala hĂ€lsa. 

Är inte det tillrĂ€ckligt för att fĂ„ upp dig i cykelsadeln, sĂ„ repeterar vi den allra bĂ€sta anledningen till att cykla, nĂ€mligen att du kan se fram emot ett lĂ€ngre liv – med motorhjĂ€lp eller utan.

Vill du ha hjÀlp att planera en bra cykelrutt? Testa I FORMs ruttplanerare.

Vilken elcykel ska jag vÀlja?

Elcykel med fart – citybike

Vill du ha snygg design och bra fart Àr den elektriska citybiken ett utmÀrkt val. I motsats till den klassiska elcykel sitter du mer framÄtböjd över styre, vilket betyder att vindmotstÄndet inte bromsar dig i lika hög grad nÀr du trampar runt pedalerna. En citybike med el Àr bra för bÄde de korta och de lite lÀngre turerna. 

VĂ€lj en citybike om


  • Du vill fĂ„ upp farten.
  • Du ska cykla lĂ€ngre strĂ€ckor.
Elcykel – citybike
Elcykel – citybike

Om du vill ha en elcykel med fart ska du vÀlja en citybike med el.

© iStock


Elcykel med komfort – klassisk damcykel

Den klassiska modellen rekommenderas framförallt till Àldre. Cykeln Àr utformad att ha en lÄg instigning vilket gör det enklare att komma av och pÄ. Dessutom sitter du upprest i en ergonomiskt korrekt körstÀllning. Motorn Àr ofta framhjulsdriven, vilket ger maximal hjÀlp att komma upp för backar och genom hÄrd motvind.

VĂ€lj en klassisk damcykel om du


  • Vill ha maximal komfort.
  • PrimĂ€rt cyklar kortare strĂ€ckor.
Elcykel – klassisk damcykel
Elcykel – klassisk damcykel

VÀlj en klassisk elcykel om du vill ha extra komfort pÄ din cykeltur.

© iStock

Hur lÄngt kan en elcykel köra pÄ en uppladdning? 

De flesta elcyklar har ett lithiumbatteri pÄ 400 Wh. Det ger en rÀckvidd pÄ 34-45 km. HjÀlper du sjÀlv till att trampa runt pedalerna, kan batteriet rÀcka upp till 80 km, innan det dör. 

Ska du pendla flera kilometer om dagen kan det vara vÀrt att investeria i ett batteri med mer kraft. De kraftigaste batterierna Àr pÄ 983 Wh, vilket ger en rÀckvidd om 180 km per uppladdning, om du sjÀlv hjÀlper till under vÀgen. De mer kraftfulla batterierna Àr dock ganska mycket dyrare.

Vad vÀger en elcykel?

En elcykel vÀger ofta omkring 25 kg och Àr dÀrför tung att baxa runt. Ska du ta upp cykel frÄn cykelkÀllaren, eller uppför en trappa Àr det vÀldigt skönt att ha sÄ kallad gÄ-assistans. DÄ rullar cykeln sjÀlv, i en hastighet som Àr begrÀnsad till max 6 km/h. Det Àr vanligtvis en knapp eller ett handtag pÄ styret.

Hur snabbt kan en elcykel köra?

En elcykel kan fÄ upp hög fart. Det finns elcyklar som kan leverera motorkraft pÄ upp till 45 km/t. 

Med den farten kan en elcykel fÄ Àven den skruttigaste mormor Äka i snabbt tempo och samtidigt fÄ massor av motion.

Kvinna pÄ elcykel
Elcykel

Det Àr enkelt att fÄ upp farten pÄ elcykeln, sÄ en bra cykelhjÀlm Àr ett mÄste.

© Jakob Helbig

Vad behöver jag tÀnka pÄ innan jag köper en elcykel?

Motor til elcykeln 

Cykelns motor kan sitta pÄ tre olika stÀllen: pÄ framhjulet (frontmotor), i vevlagret (mittmotor) och pÄ bakhjulet (bakhjulsmotor)

  •  Frontmotorn, som Ă€r billigast, krĂ€ver en hel del tillvĂ€njning. Funkar bĂ€st till platta strĂ€ckor och stadscykling.

  • Mittmotorn ger kraften direkt till pedalerna och har dessutom fördelen att vikten fördelas jĂ€mnt över cykeln, vilket ger en jĂ€mn och stabil körupplevelse. Den Ă€r bra för lĂ€ngre strĂ€ckor.  

  • Bakhjulsmotorn ger störst kraft – och kĂ€nslan av extra medvind – eftersom den puttar pĂ„ cykeln bakifrĂ„n. Funkar bĂ€st för lĂ€ngre turer och kuperad terrĂ€ng.

Bromsar til elcykeln 

PÄ kortare cykelturer utan sÄ mÄnga inbromsningar Àr fÀlgbromsen och rullbromsen de bÀsta valen. 

  • FĂ€lgbromsen trycker in mot hjulets fĂ€rg och ger en hĂ„rd inbromsning. 

  • Rullbromsen bromsar inte lika hĂ„rt, men Ă€r helt underhĂ„llsfri. 

  • För lĂ€ngre distanser eller ojĂ€mn terrĂ€ng Ă€r skivbromsen (som hĂ€r) det bĂ€sta valet. Den funkar bra i alla slags vĂ€der och bromsar mycket effektivt.

Hur tar jag hand om min elcykel?

StÀll in avstÄndet till styret
AvstĂ„ndet frĂ„n styret till sadeln Ă€r viktigt för komforten nĂ€r du cyklar. Om du sĂ€tter armbĂ„gen vid sadelns spets och strĂ€cker fingrarna mot styret ska det vara ungefĂ€r en centimeter mellan fingrar och styre. Ännu viktigare Ă€r det dock att det kĂ€nns behagligt nĂ€r du sitter och cyklar.
StÀll in sadeln
Den viktigaste instÀllningen Àr sadel- höjden. En bra tumregel Àr att du ska kunna sitta pÄ sadeln, strÀcka ut benet helt och placera hÀlen pÄ pedalen, nÀr den Àr lÀngst ner mot marken. Sitter du för högt kommer du uppleva att du fÄr ont i framförallt lÀndryggen. Sitter du för lÄgt kommer du att bli öm i frÀmre delen av knÀna.

Hur tar jag hand om min elcykel?

Batteriet pÄ elcykeln ska laddas upp regelbundet 

Batteriet pĂ„ en elcykel hĂ„ller vanligtvis i 3–6 Ă„r. För att fĂ„ ut sĂ„ mycket som möjligt av batteriets livstid Ă€r det viktigt att du aldrig kör slut pĂ„ det helt. 

Ladda gĂ€rna upp det varje gĂ„ng du har varit ute och cyklar. En gĂ„ng i mĂ„naden ska batterier sitta i laddaren i 24–48 timmar. 

Kvinna med röd elcykel
Elcykel

Det Àr en bra idé att ta med dig batteriet varje gÄng du parkerar. PÄ sÄ sÀtt skyddar du det bÄde mot vattenskador och stöld.

© Jakob Helbig

Skydda din elcykel mot frost och vÀta

Frost och vattenskador pÄ batteriet sÀnker kapaciteten och kan i vÀrsta fall döda det. Parkera dÀrför cykeln under tak, eller ta med batteriet in varje gÄng du har anvÀnt din cykel.

Kan man cykla pÄ en elcykel pÄ vintern?

Man kan absolut cykla pÄ elcykel pÄ vintern. Det Àr dock en bra idé att ha sin elcykel stÄende torrt nÀr du inte anvÀnder den. Kom ocksÄ ihÄg att ta bort batteriet frÄn din elcykel och ta med det in nÀr du kan.

Om vintern behöver du ocksÄ tvÀtta och smörja din elcykel ofta, eftersom din elcykel blir utsatt för hÄrd press av det blöta vÀdret och vÀgsalt som anvÀnds. Kolla ocksÄ sÄ att dÀcket och bromsarna funkar som de ska.

6 saker du ska komma ihÄg nÀr du cyklar pÄ en elcykel

1. Ha koll pÄ sÀkerheten pÄ din elcykel

Se till att du har koll pÄ cykelns fart och bromsar innan du ger dig ut i trafiken. Var extra uppmÀrksam pÄ dina medtrafikanter, som kan bli överraskade av din höga fart. Kom ihÄg cykelhjÀlmen och gör dig gÀrna mer synlig med en reflexvÀst. 

2. Börja lugnt och stilla nÀr du Àr nybörjare

Är du nybörjade pĂ„ det hĂ€r med elcykel, sĂ„ börja med korta distanser och platt mark. Bor du i en stad sĂ„ försök att cykla de första gĂ„ngerna nĂ€r det inte Ă€r rusningstrafik. 

3. Kom ihÄg vilopauserna 

Om du Àr otrÀnad sÄ ta eventuellt nÄgra dagars vilopaus i veckan i början, sÄ din kropp hinner vÀnja sig med den nya belastningen.

4. KlÀ pÄ dig ordentligt för en cykeltur pÄ din elcykel

Cyklar du lÄngt, sÄ se till att cykla i klÀder dÀr kroppen kan andas, samtidigt som regn hÄlls ute. TÀnk flera tunna lager, sÄ du kan ta av ett lager nÀr du har fÄtt upp vÀrmen, och övervÀg ett par cykelbyxor med fodring i baken för de lÀngre cykelturerna.

5. FĂ„ ut mer av din elcykel

De flesta motorer pÄ elcyklar kan stÀllas in till antingen lÄg eller hög effekt. Vill du fÄ upp pulsen, sÄ stÀll in motorn pÄ den lÀgsta effekten, sÄ du inte fÄr för mycket hjÀlp pÄ din cykeltur. 

6. SlÄ av motorn helt pÄ din elcykel

Om du vill fÄ extra trÀning kan du med fördel slÄ av motorn helt ibland. Eftersom elcykeln vÀger mer Àn 25 kg kommer det att krÀva extra pedalkraft att komma framÄt, i jÀmförelse med en vanlig cykel.

Vad hÀnder i kroppen nÀr du cyklar pÄ en elcykel?

Om vi tittar pÄ vad som sker inuti kroppen nÀr du trampar runt pedalerna, Àr det inte sÄ överraskande att cykling boostar din hÀlsa. 

Cykling sĂ€tter sĂ€rskilt de stora muskelgrupperna i den nedersta delen av kroppen i arbete – speciellt framsidan av lĂ„ren och sĂ€tesmusklerna. 

Och det Àr bra konditionstrÀning, för stora muskler krÀver bra betalt för arbetet. Musklerna stÀller nÀmligen krav pÄ hjÀrtat om att pumpa runt mer blod, och hjÀrtat kontrar med att bli större och fÄ mer uthÄllighet. Det fÄr ditt hjÀrta att prestera bÀttre, bÄde nÀr du Àr aktiv och nÀr du Àr i vila, vilket pÄ sikt ger en lÀgre vilopuls. 

Cykling sÀtter faktiskt igÄng en kedjereaktion av positiva effekter i kroppen. Din blodcirkulation optimeras eftersom det byggs upp ett tÀtare nÀt av blodkÀrl till musklerna. Din ÀmnesomsÀttning boostas, sÄ du har lÀttare att hÄlla vikten. Och forskning tyder pÄ att motionscykling inte bara stÀrker immunförsvaret, utan Àven hÄller det ungt. 

Kan cykling pÄ en elcykel göra dig glad?

Cykling gör dock inte bara bra saker för kroppen – det gör dig ocksĂ„ gladare i sinnet, visar bland annat en amerikansk studie frĂ„n 2018


– Av de drygt 75 motionsformerna som forskarna studerade hade cykling den nĂ€st bĂ€sta positiva effekten pĂ„ vĂ„r psykiska hĂ€lsa.


Bara grupptrÀning lÄg högre, forskarna menar att det troligtvis beror pÄ att man dÄ trÀnar tillsammans med andra, och fÄr bÄde social stimuli och motion. 

Om du pÄ allvar vill boosta din mentala hÀlsa nÀr du cyklar Àr det alltsÄ en bra idé att cykla regelbundet, med en eller flera goda vÀnner pÄ slÀp. 

Och det ska gÀrna ske lÄngt ifrÄn stadens betong. Forskning tyder pÄ att motion i gröna omgivningar ger positiv effekt pÄ bÄde humör och sjÀlvförtroende. 

Är cykling pĂ„ en elcykel bra om du har skador?

Dessutom Àr cykling en av de mest skonsamma motionsformerna som finns. Det beror pÄ att lederna inte utsÀtts för hÄrda stötar nÀr du trampar runt pedalerna. Lider du av dÄliga knÀn, eller övervikt, Àr cykling dÀrför ett optimalt val för att fÄ upp pulsen utan skador.

KÀlla: Marina Aagaard, trÀningsexpert och lektor i idrott

NÄ ditt mÄl 2020

Kanske Àr du intresserad av ...

I FORM tipsar