Så går du fler steg i vardagen

Det är inte så svårt som det kan verka att klämma in fler steg i vardagen. Här får du 10 tips på hur du lyckas med bara små insatser här och där.

Det är ett mycket bra mål att rikta in sig på varje dag.

1. Gå till jobbet och till alla möten. Ofta kommer du snabbare fram än med bil, buss eller tåg och du slipper betala bensin och biljetter.

2. parkera bilen lite längre bort från din arbetsplats, eller den plats du är på väg att besöka – och gå i stället den sista biten. Då får du även lättare att hitta en parkeringsplats!
3. Ta trapporna i stället för hissen. Det ger dig extra steg redan från början av dagen.

4. Gå till kollegan, när du har ett meddelande, i stället för att skicka ett mejl eller ringa. Personlig kontakt är ofta bättre än elektronisk.

5. Stå upp och prata, när du pratar i telefon. Ta på ditt headset och gå runt lite medan du pratar. Ofta flyter samtalet bättre när du går under tiden.6.Var aktiv på din lunch. Ta lunchen i den ena handen och kollegan i den andra – och gå en promenad ner till närmaste park, där ni kan njuta av lugnet och få en skön paus.7. Ta en promenad när du ska umgås med din vän eller väninna. Ni behöver inte alltid sitta och prata på ett kafé – bestäm möte någonstans, ta med en kopp kaffe/te eller vatten på vägen – och gå en härlig runda tillsammans.8. TV tar mer än två timmar av vardagen – varje dag. Använd tiden mer aktivt genom att gå en runda – det räcker att du byter ut 15–20 minuter av din tv-tid mot en promenad.9. Lek med barnen, för när ni busar runt i trädgården eller leker tafatt, märker du snabbt av de extra stegen. Som bonus får du ett glatt och trött barn, som somnar snabbare.10. Tänk aktivt,latmasken är stark, men du kan övervinna den om du jobbar på din attityd och dina tankar och tänker på hur lyckligt lottad du är som kan gå.

[Funderar du på att skaffa ett aktivitetsarmband? Läs vår guide innan du köper!](https://iform.se/traning/gang/guide-sa-valjer-och-anvander-du-ett-aktivitetsarmband)

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Yogaövningar

Krigare 2

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Gång
Gång

5 fördelar med kvällspromenad

Gång

Vandringssemester – en guide för nybörjare

Gång

Vackra vandringsleder i Sverige och utomlands

Gång

5 tips till att få ut mer av promenaden

Gång

100 steg i minuten gör dig hälsosam

Gång

Därför ska du komma ut i det fria

Gång

7 anledningar till att ha en promenadkompis

Gång

Ja, det ÄR genial motion

Gång

Gör du något av dessa fel när du promenerar?

Gång

Planera din promenad med I FORMs "Mät din runda"

Gång

Quiz: Hur mycket vet du om promenader?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen