Så här löptränar du utan problem

Du kan göra det när som helst och var som helst – och så är det väldigt effektiv motion. Men löpträning kan också bjuda på små och stora utmaningar. Här får du lösningarna på de nio vanligaste..

HÅLL, ÖMMA FÖTTER ELLER NÅGOT HELT ANNAT? – Här är lösningen på dina löpproblem!

© Jacob Helbig

''Varför blir jag inte bättre?'' ''AJ jag har håll'' ''Kom igen nu, det SKA vara jobbigt att springa''

Har du upplevt ett eller flera av ovanstående? Då har vi lösningen till dina löparproblem! _SE

1. ''Mitt knä gör ont''

Varje löpsteg du tar skickar upp en stöt genom din kropp. Om inte stötarna fördelas ordentligt kan belastningen på dina knän bli för hög och ge plågsamma smärtor.

Upplever du knäsmärtor är det dock långt ifrån synonymt med att du ska sluta springa, för ofta beror problemet på att din löpstilinte är optimal.

2. ''Resultaten uteblir''

Få saker är lika omotiverande som när du tränar och tränar, och så händer absolut ingenting. Ofta är det brist på vila och inte brist på träning som är orsaken. Kroppen behöver tid för återhämtning om den ska klara det bättre nästa gång – den byggs helt enkelt upp under pauserna.

Försöker du slå ditt eget personbästa dag efter dag, så kan det hända att du bara står still istället.

Du kan läsa mer här om din löpträning egentligen är så effektiv som du tror!

Återhämtning

Så här funkar det (och så här funkar det inte)

Optimal återhämtning

Efter varje löptur har du brutit ner din kropp lite grann.Sedan börjar den att återuppbygga och reparera sig själv. Får den tillräckligt med tid så förbättrar den sig också. På sikt blir din kropp sakta men säkert starkare.

Bristfällig återhämtning

Om du slarvar med återhämtningen får inte kroppen den nödvändiga vilan och det kan bli starten på en nedåtgående spiral. Resultatet är skador och uteblivna resultat.

3. “Jag rusar in på toaletten när jag kommer hem”

Se upp med vad du äter innan du springer, för det är roligare att sluta turen med en stretch än en spurt till toaletten.

Speciellt nybörjare kan riskera att magen kommer igång lite för bra under löpturen. Resultatet kan bli en ofrivillig spurt rakt in till toaletten.

Mer rutinerade löpare upplever eller fruktar kanske magproblem i samband med tävlingar.Oavsett när din mage väljer att sluta samarbeta, så är lösningen den samma.

4. ''Det är helt enkelt för jobbigt''

Tänker du också att du ska vara ett skakande mjölksyrevrak när du kommer hem från en löptur? Tänk om! Många tror att man måste vara helt slut när man sprungit sin runda, men sanningen är att du ofta springer rakt in i fysisk eller psykisk utbrändhet om ditt tempo är för högt.

5. ''Jag får håll hela tiden''

De besvärande smärtorna i sidan har ingen vetenskaplig förklaring, men studier visar att nybörjare får det oftare än mer rutinerade löpare. Dessutom ser det ut att finnas ett samband mellan håll och mängden av mat i magen och tajmingen av måltiderna.

6. ''Jag får nageltrång av löpning''

Dina fötter blir satta på prov på fler än ett sätt när du springer, och dina tånaglar är inga undantag. Därför upplever vissa att naglarna växer snett och börjar att växa in i köttet.

7. ''Min stortå värker''

Om stortån gör ont är det ofta skon som trycker på den. Dina fötter svullnar lite när du springer, och om det inte finns plats för foten att utvidgas i dina löparskor kan det bli stortån som får lida.

8. ''Det är så trist!''

För vissa kan det vara ett stort problem att de tycker löpning är för tråkigt – särskilt under länge turer.

Det kan låta som ett trivialt problem jämfört med fysiska svårigheter, men det ska tas på allvar. Chansen är nämligen väldigt liten att du fortsätter springa om du tycker det är tråkigt.

Som tur är finns det mycket du kan göra för att återfinna löparglädjen!

9. ''Jag har svårt att hålla torrt''

Särskilt för kvinnor som har fött barn kan löpningens hoppande rörelser vara en utmaning för underlivet. Om det kommer några droppar i byxorna när du springer är det ingenting att skämmas över, och det finns goda möjligheter till att lösa problemet.

Källa: Jørgen Larsen, löptränare

Artikeln publicerades i I FORM nr 11/2020