Kvinna springer på landsväg.
© iStock

Är din löpträning lika effektiv som du tror?

Om du upplever att du inte förbättras i din löpning, kanske det beror på att du har gjort något av nedanstående misstag.

9 mars 2017 av Anja Bruneskjold

Är din löpträning lika effektiv som du tror? Se om du kan optimera din träning (och gå ner i vikt) genom att undvika nedanstående fallgropar.

1. Jag dricker en energidryck före och efter träningen.

Det kan vara en fördel om du springer riktigt långt. Men om du bara springer 5-10 km, så är det egentligen bara en portion socker och kalorier som du inte behöver.

2. Jag har min fasta runda.

Din kropp behöver utmaningar för att bli bättre och starkare! Det betyder inte att du måste springa en ny runda varje gång, men tänk på att variera längden, tempot och gärna även rutten. Ev kan du springa förbi några trappor eller en backe, som du kan använda för att få upp pulsen lite extra. 

3. Jag springer en till två gånger i veckan.

En till två gånger i veckan är inte tillräckligt om målet är att komma i bättre form och/eller gå ner i vikt. Om det inte är så att du kombinerar det med styrketräning och någon annan form av pulsträning. Två träningspass i veckan hjälper dig endast att underhålla din nuvarande form, men vill du uppnå en formförbättring eller en viktnedgång, är du tvungen att ge dig ut en eller två dagar ytterligare. 

4. Jag har förtjänat lite extra gott när jag har tränat.

Det är ofta här det går galet. Att du äter mycket mer än du har förbränt, som att t ex skämma bort dig med en chokladkaka innan middag.

Ja, kroppen behöver energi efter löprundan, men även om de 5–10 km har varit tuffa är du inte i närheten av tömda kolhydratlager.

Tänk på att äta lite kolhydrater och protein direkt efter din träning, så ger du kroppen de bästa förutsättningarna för att återhämta sig. Läs mer här om hur du äter dig till en optimal återhämtning. 

5. Löpning är min enda träningsform.

Löpning är bra om du vill gå ner i vikt, men du kan få ut mycket mer av träningen om du kombinerar den med speciellt styrketräning. När du ökar din muskelmassa ökar även din förbränning. Dessutom blir din löpning bättre när du blir starkare.

Hur får du ut mest av din löpning: Löpband eller landsväg?

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar