Kvinna springer på en väg på morgonen.

Få bästa starten på ditt liv som löpare med de här enkla tipsen. 

© iStock

3 fel som alla löpare gör

Lär av andras fel och bli en bättre och gladare löpare.

15 mars 2017 av Inge Eriksen

Varför göra samma fel som alla andra som börjar springa? Undvik de värsta nybörjarfelen genom att följa de här råden. 

1. Du går ut för hårt

Tålamod är en dygd – också när du ska bygga upp din löparform. Din kondition förbättras snabbt, men dina muskler, leder och senor tar tid på sig för att bli starka nog och klara den nya belastningen. Ger du dem inte det, riskerar du att bli skadad. 

Tips! Följ ett löpprogram istället för att springa lite som du själv tänker. En tumregel säger att du ska öka din löpdistans med 10 procent i veckan. Springer du totalt 5 km den första veckan, ska du alltså öka med 0,5 km nästa vecka.

2. Du tränar för hårt när du ska vila

Dagen efter en lång löprunda är det viktigt att kroppen får lov att återhämta sig. Detta är extra viktigt om du är över 40 år, för ju äldre du är, desto längre tid tar det för kroppen att bli redo igen. 

Tips! Är du i god form är det okej med en liten joggingrunda, men annars kan du gå en promenad, cykla eller simma – om det är fullständigt omöjligt för dig att vara stilla.


3. Du fokuserar för mycket på fart

Fart är bra, och även om du bara blir snabbare av att pressa dig själv, behöver du inte sätta rekord varje gång. Det tempo som känns bra på en kylig, vindstilla dag, kan kännas outhärdligt på en varm dag då solen steker. 

Tips! Lyssna på din kropp. Är den trött så lämna pulsklockan hemma och låt kroppen bestämma tempot. Men känner du dig stark i benen, är det idag som du ska sätta nya rekord.

Källa: Runner’s World

Så kommer du ALLTID ut och springer

Egentligen är du typen som gillar att springa, men just idag har du lite ont i huvudet och igår var du superstressad. Men imorgon, DÅ ska du bara ut – om det nu inte regnar ...

Sätter dina dåliga undanflykter käppar i hjulet för dina löpardrömmar så har vi ett förslag till dig.

För det första; Motion är inte något du gör MOT dig själv, utan FÖR dig själv. Bristande energi, huvudvärk och stress försvinner inte efter en kväll i soffan: Men en snabb löprunda runt kvarteret med frisk luft i ansiktet och din favoritmusik i öronen ger dig andrum och tid för dig själv. Här kan du ladda batterierna och släppa dagens problem – och du behöver inte springa ett halvmaraton för att märka effekten.

För det andra; Kan du bara springa när det är vindstilla och solen skiner blir det inte mycket löpning på våra breddgrader. Du kommer väl ihåg att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, och just nu får du en löparjacka från Diadora tillsammans med 4 nummer av I FORM OCH ett presentkort på 400 kr från Diadora för endast 149 kr plus porto.

Ja tack, jag vill gärna börja springa nu!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar