Kvinna går med stegräknare
Stegräknar-magi

En stegräknare är genial om du gärna vill röra på dig mer. Undersökningar visar att den lilla prylen kan få oss att motionera 27 procent mer än vi brukar.

En stegräknare får dig att gå 1,5 km mer – varje dag!

Behöver du röra på dig lite mer? Unna dig då den ultimata hälsogåvan: En stegräknare. Den geniala prylen ökar nämligen vår träningsmängd med hela 27 procent – motsvarande att gå över 1,5 km extra varje dag!

16 december 2017

Har du ambitioner om att motionera mera, men har lite svårt att få det gjort? Börja då att gå! 

Gång är perfekt motion - inte minst om du inte tränar så mycket annars. Gång ger dig optimal viktnedgång, det motverkar depression, stärker ditt hjärta, din hjärna och dina ben. Och så är promenader mer skonsamma mot lederna än t ex löpning.

Om du vill röra mer på dig i vardagen gör du dig själv en stor tjänst genom att skaffa en stegräknare.

En stegräknare fungerar!

Åtskilliga undersökningar visar att en stegräknare nästan verkar magiskt motiverande. En forskargrupp från Stanford University School of Medicin jämförde över 25 olika studier av en stegräknares effekt på människors motionsvanor för att se om det fanns en entydig bild. Och det gjorde det.

Över 2 500 människor (flest kvinnor över 40) deltog i de olika studierna. I genomsnitt gick de över 2 000 steg mer VARJE dag, än de gjorde innan de fick stegräknare. Det innebär att de ökade den dagliga aktivitetsnivån med omkring 27 procent – eller gick över 1,5 km extra varje dag.

Den extra motionen kunde också märkas på deras hälsa: Både deras vikt och blodtryck gick ner markant under loppet av de i snitt 18 veckor som de olika studierna varade.


Därför fungerar en stegräknare

En stegräknare är motiverande på fler plan:

1. Den håller koll på din aktivitet. Den är otroligt effektiv för att hålla koll på hur mycket du går under en dag – och stegräknaren för verkligen med allt! Det är motiverande att veta att det även räknas när du går ut med skräpet.

2. Du kan sätta personliga mål. I många stegräknare kan du knappa in personliga mål för hur aktiv du vill vara.

3. Den ger dig en löpande status. Den kan hela tiden visa hur mycket som saknas för att du ska nå dagens mål – det motiverar dig till att röra lite extra på dig under slutet av dagen.


Så får du ut mest av din stegräknare

I undersökningen från Stanford University var det de som satte upp ett mål (t ex att gå 6 000 eller 10 000 steg per dag) som fick störst effekt av att skaffa en stegräknare.

Om du skaffar dig en stegräknare är det dock viktigt att du inte sätter för höga mål och t ex siktar på de klassiska 10 000 stegen direkt – särskilt om du inte är van att motionera så mycket innan. Om du sätter ditt första mål för högt riskerar du att inte nå målet – och det innebär ett nederlag som påverkar motivationen negativt. 

Prova istället att följa denna guide för hur du får ut mest av din stegräknare:

1. Få koll på din stegräknare

Börja med att sätta dig in i hur din stegräknare eller ditt aktivitetsarmband, och den tillhörande appen, fungerar, så du vet precis hur du ska bära den för att den ska räkna mest exakt, hur du synkroniserar den med appen, etc. 

2. Få koll på dig själv 

Ha på dig stegräknaren hela tiden – varje dag. Den första veckan ska du INTE ändra på dina dagliga rutiner. Målet är att ta reda på hur mycket du normalt brukar gå – innan du fick en stegräknare. Låt därför bli att gå en extra kvällspromenad för att få med lite fler steg på stegräknaren, om det inte är något du brukar göra.

Notera dina dagliga antal steg, om din stegräknare inte är i stånd att lagra dem

3. Sätt ett realistiskt mål

Titta på dina steg från första veckan. Sätt nu ett mål om att du vill gå 15–20 procent mer än du brukar. Om du normalt går ca 4 000 steg om dagen, så sätt ett mål som ligger mellan 4 600 och 4 800 dagliga steg. Går du normalt 6 000 steg kan ditt mål vara att nå upp till 6 900 eller 7 200 steg.

Håll nu koll på din stegräknare under dagens lopp och se hela tiden till att lägga in aktiviteter som ger dig fler steg på kontot – och en långpromenad om det är nödvändigt för att få ditt mål. 

LÄS OCKSÅ: Så mycket kan du gå ner i vikt med extra vardagsmotion

4. Justera målet – och börja älska att gå!

När det har gått 1–2 veckor där du har nått ditt mål så kan du sakta höja det för varje vecka som går. 10 000 dagliga steg är ett perfekt mål om du vill uppnå optimal hälsa. Kom ihåg att även andra motionsformer (t ex cykling) räknas med. Om du vill gå ner i vikt effektivt genom att gå är 16 000 steg det ultimatia mål.

LÄS OCKSÅ: Så kommer du upp i 10 000 steg

LÄS OCKSÅ: Gå dig slank 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar