En stegräknare får dig att gå 1,5 km mer – varje dag!

Behöver du röra på dig lite mer? Unna dig då den ultimata hälsogåvan: En stegräknare. Den geniala prylen ökar nämligen vår träningsmängd med hela 27 procent – motsvarande att gå över 1,5 km extra varje dag!

Kvinna går med stegräknare

STEGRÄKNAR-MAGI En stegräknare är genial om du gärna vill röra på dig mer. Undersökningar visar att den lilla prylen kan få oss att motionera 27 procent mer än vi brukar.

Har du ambitioner om att motionera mera, men har lite svårt att få det gjort? Börja då att gå!

Gång är perfekt motion - inte minst om du inte tränar så mycket annars. Gång ger dig optimal viktnedgång, det motverkar depression, stärker ditt hjärta, din hjärna och dina ben. Och så är promenader mer skonsamma mot lederna än t ex löpning.

Om du vill röra mer på dig i vardagen gör du dig själv en stor tjänst genom att skaffa en stegräknare.

En stegräknare fungerar!

Åtskilliga undersökningar visar att en stegräknare nästan verkar magiskt motiverande. En forskargrupp från Stanford University School of Medicin jämförde över 25 olika studier av en stegräknares effekt på människors motionsvanor för att se om det fanns en entydig bild. Och det gjorde det.

Över 2 500 människor (flest kvinnor över 40) deltog i de olika studierna. I genomsnitt gick de över 2 000 steg mer VARJE dag, än de gjorde innan de fick stegräknare. Det innebär att de ökade den dagliga aktivitetsnivån med omkring 27 procent – eller gick över 1,5 km extra varje dag.

Den extra motionen kunde också märkas på deras hälsa: Både deras vikt och blodtryck gick ner markant under loppet av de i snitt 18 veckor som de olika studierna varade.

Därför fungerar en stegräknare

En stegräknare är motiverande på fler plan:

1. Den håller koll på din aktivitet. Den är otroligt effektiv för att hålla koll på hur mycket du går under en dag – och stegräknaren för verkligen med allt! Det är motiverande att veta att det även räknas när du går ut med skräpet.

2. Du kan sätta personliga mål. I många stegräknare kan du knappa in personliga mål för hur aktiv du vill vara.

3. Den ger dig en löpande status. Den kan hela tiden visa hur mycket som saknas för att du ska nå dagens mål – det motiverar dig till att röra lite extra på dig under slutet av dagen.

Funderar du på att skaffa ett aktivitetsarmband? Läs vår guide innan du köper!

Så får du ut mest av din stegräknare

I undersökningen från Stanford University var det de som satte upp ett mål (t ex att gå 6 000 eller 10 000 steg per dag) som fick störst effekt av att skaffa en stegräknare.

Om du skaffar dig en stegräknare är det dock viktigt att du inte sätter för höga mål och t ex siktar på de klassiska 10 000 stegen direkt – särskilt om du inte är van att motionera så mycket innan. Om du sätter ditt första mål för högt riskerar du att inte nå målet – och det innebär ett nederlag som påverkar motivationen negativt.

Prova istället att följa denna guide för hur du får ut mest av din stegräknare:

1. Få koll på din stegräknare

Börja med att sätta dig in i hur din stegräknare eller ditt aktivitetsarmband, och den tillhörande appen, fungerar, så du vet precis hur du ska bära den för att den ska räkna mest exakt, hur du synkroniserar den med appen, etc.

2. Få koll på dig själv

Ha på dig stegräknaren hela tiden – varje dag. Den första veckan ska du INTE ändra på dina dagliga rutiner. Målet är att ta reda på hur mycket du normalt brukar gå – innan du fick en stegräknare. Låt därför bli att gå en extra kvällspromenad för att få med lite fler steg på stegräknaren, om det inte är något du brukar göra.

Notera dina dagliga antal steg, om din stegräknare inte är i stånd att lagra dem

3. Sätt ett realistiskt mål

Titta på dina steg från första veckan. Sätt nu ett mål om att du vill gå 15–20 procent mer än du brukar. Om du normalt går ca 4 000 steg om dagen, så sätt ett mål som ligger mellan 4 600 och 4 800 dagliga steg. Går du normalt 6 000 steg kan ditt mål vara att nå upp till 6 900 eller 7 200 steg.

Håll nu koll på din stegräknare under dagens lopp och se hela tiden till att lägga in aktiviteter som ger dig fler steg på kontot – och en långpromenad om det är nödvändigt för att få ditt mål.

LÄS OCKSÅ: Så mycket kan du gå ner i vikt med extra vardagsmotion

4. Justera målet – och börja älska att gå!

När det har gått 1–2 veckor där du har nått ditt mål så kan du sakta höja det för varje vecka som går. 10 000 dagliga steg är ett perfekt mål om du vill uppnå optimal hälsa. Kom ihåg att även andra motionsformer (t ex cykling) räknas med. Om du vill gå ner i vikt effektivt genom att gå är 16 000 steg det ultimatia mål.

LÄS OCKSÅ: Så kommer du upp i 10 000 steg

LÄS OCKSÅ: Gå dig slank

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

1. december

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Gång
Gång

5 fördelar med kvällspromenad

Gång

Vandringssemester – en guide för nybörjare

Gång

Vackra vandringsleder i Sverige och utomlands

Gång

5 tips till att få ut mer av promenaden

Gång

100 steg i minuten gör dig hälsosam

Gång

Därför ska du komma ut i det fria

Gång

7 anledningar till att ha en promenadkompis

Gång

Ja, det ÄR genial motion

Gång

Gör du något av dessa fel när du promenerar?

Gång

Planera din promenad med I FORMs "Mät din runda"

Gång

Quiz: Hur mycket vet du om promenader?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen