Vilken är dina bens ömma punkt? Titta nederst på sidan och få ett målinriktat program för just DIG.

Få snygga ben med målinriktade övningar

Ridbyxlår, kraftiga vader och innerlår som sitter lite för tätt. Här får du ett målinriktat program som kan hjälpa dig att få starka och harmoniska ben.

Därför ska du träna benen

Att stärka muskulaturen i benen handlar långt ifrån bara om fåfänga och utseende. Faktiskt är ett vältrimmat utseende den minsta av fördelarna. När du sätter igång med att stärka benen, kan du naturligtvis lika väl sträva efter att göra benen så harmoniska som möjligt. Men starka ben kommer även att hjälpa dig på många andra sätt.

  • Du får en högre förbränning när de stora musklerna i benen blir starka. Muskler förbränner fler kalorier per minut än fett och de stora musklerna i benen kräver mer, just för att de är stora. Ett halvt till ett kilo ökad muskelmassa ökar din förbränning med tio procent. Så om du normalt förbränner 2 000 kcal på ett dygn innan du ökade muskelmassan med ett halvt kilo, kommer du alltså att förbränna 200 kcal mer per dygn – bara genom att sitta stilla.
  • Du klarar dagliga aktiviteter bättre som att gå i trappor eller springa efter bussen. De stora musklerna i ben och säte är involverade varje gång du tar ett steg.
  • Du blir snabbare och bättre och mer skadefri, om du springer eller tränar konditionsträning, som benen är involverade i eftersom du klarar att träna bättre.
  • Ländryggen blir starkare. En svag muskulatur i vader och säte är en vanlig orsak till ländproblem. Genom att stärka muskulaturen som blir slapp när du sitter för mycket, löper du mindre risk att få problem.
  • Du slipper skavsår på huden på insidan av låren – och många andra irritationsmoment – när låren blir fasta och slanka. Dina jeans slits inte heller mellan benen.

5 ömma punkter – och vad du ska träna

Vill du hitta ett målinriktat benprogram som både påverkar harmonin och formen på dina ben ska du först avgöra vilka problemområden du vill satsa på att arbeta med.

Här ser du fem mycket vanliga punkter på en rad riktiga kvinnoben.

Leta efter dem som mest påminner om dina ben och få den personliga tränaren Michelle Nørgaard Kristensens goda råd och övningar till var och en av typerna.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar