Behöver jag äta vitamintillskott om jag tränar mycket?

Gravida rekommenderas att äta kosttillskott, eftersom att kroppen ska prestera extram, men vad gäller för dig som tränar?

Träning

KOSTTILLSKOTT – Du bör veta var skon klämmer, och inte bara hälla i dig vitaminer och mineraler.

© iStock

Är du en flitig besökare på gymmet eller tar många turer i löparspåret, så använder din kropp mer energi och behöver fler näringsämnen. Som tur är löser det sig ofta själv: När du tränar mycket blir du mer hungrig och äter därför mer mat. Så länge du äter en nyttig och varierad kost, borde din kropps behov av vitaminer och mineraler, även kallat mikronäringsämnen, vara täckt av maten.

Vill du vara säker på att kroppen mår bra när du tränar mycket är det därför vetenskapligt sett bättre att äta tillräckligt mycket bra mat istället för att äta kosttillskott.

Men om du inte äter tillräckligt mycket, äter en ensidig kost eller kanske undviker vissa typer av matvaror helt, kan det finnas risk för att sakna ett eller flera mikronäringsämnen. Det kan t ex vara om du äter veganskt. Här kan det vara en bra idé att ta ett tillskott med vitamin B12 och förmodligen också järn.

De flesta skandinaver får dessutom för lite D-vitamin under vinterhalvåret, så när du tränar mycket och belastar dina muskler och skelett är det viktigt att få i sig tillräckligt med D-vitamin, som stärker och hjälper till att förebygga benbrott.

LÄS OCKSA: Vad är vitaminer?

Så får du i dig

B12-vitamin
© I FORM

B12-vitamin

B12 finns i animaliska matvaror som kött, lever, fisk, ägg och mjölkprodukter som yoghurt och ost. Äter du veganskt får du inget av detta och då är kosttillskott en bra idé.

D-vitamin
© I FORM

D-vitamin

Fet fisk är en bra källa till D-vitamin, och det är även solen. Från oktober till april, när solens strålar inte är tillräckligt starka här i Norden, bör du ta ett tillskott av D-vitamin.

Jern
© I FORM

Jern

Många kvinnor i fertil ålder lider av järnbrist, eftersom vi förlorar blod varje månad när vi har menstruation. Äter du samtidigt inga eller få animaliska råvaror, riskerar du att få för lite järn, något som i hög grad kan påverka din prestationsförmåga.

Ett blodprov hos läkaren kan visa om du har järnbrist, och det kan behandlas med järntillskott. Ät inte för mycket järn “för säkerhets skull”. Har du inte järnbrist kan det vara skadligt.

Källa: Rikke Larsen, lektor i näringsvetenskap

Newsletter background