Tomater gynnar immunförsvaret

Tomater är både superenkel mat och en av de bästa källorna till den kraftiga antioxidanten lykopen, som ger tomaten den röda färgen.

Tomater

TOMATER Det finns enbart fördelar med att äta tomater - ät dem både kalla och varma.

Lykopen hör till de färgsprakande karotenerna och framhävs i många studier som mumma för ditt immunförsvar. Tomater skyddar dig också mot både blodpropp och vissa cancerformer. Som en liten bonus håller den saftiga grönsaken också huden ung. Det finns alltså enbart fördelar med att äta tomater - ät dem för variationens skull både kalla och varma.

Läs också: Stärk ditt immunförsvar

SUNDA FAKTA

  • Tomatens höga innehåll av antioxidanten lykopen gäller också flådda tomater och puré. Effekten ökar med 25-40 procent, om tomaten är varm eftersom lykopenet då blir enklare att uppta.
  • Lykopen är fettlösligt. För att utnyttja ämnena bättre ska du därför äta lite fett till tomaterna.
  • Med ett kaloriinnehållpå 20 kcal per 100 gram kan du äta 10 kilo dagligen utan att spränga kaloribudgeten!
  • Förutom lykopen innehåller tomater E-vitamin, betakaroten och C-vitamin, som också stärker immunförsvaret.
  • Det finns över 2 500 olika varianter och många färger, t ex vit, gul, rosa, lila, brun och svart.
  • Tomater håller sig upp till 14 dagar och tappar nästan inget näringsvärde.
  • Kina är världens största tomatproducent. Det produceras cirka 30 kilo tomater per invånare.
  • Visste du att tomatens stjälk och blad kan vara giftiga och orsaka kräkningar?

Här är ett annat (ätbart) knep för ett starkare immunförsvar.

Vilka tomater är nyttigast?

Råa tomater, soltorkade tomater eller ugnsbakade tomater?

Soltorkade tomater är rika på vitamin A och C och har mest av antioxidanten lykopen som skyddar din hud och ditt immunförsvar, och som kan förebygga bland annat cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Innehållet av lykopen ökar när tomater värms upp. Soltorkade tomater har dock många kalorier.

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

1. december

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen