Spara pengar på minskad matbudget: Dietistens tips och 27 smarta byten

Tycker du också att det har blivit väldigt dyrt att handla mat? Här får du dietistens bästa spartips till nyttig mat, utan att du behöver kompromissa med smaken.

vitkål

VITKÅL – är en äkta spara pengar-matvara. Få förklaringen och 26 andra råvaror som räddar din budget.

© iStock

Kära dietist


"Jag vill egentligen äta hälsosamt, men jag tycker att det har blivit så otroligt dyrt att köpa nyttiga råvaror. Kan inte du hjälpa mig med hur jag kan äta nyttigt utan att bli ruinerad?"

Just som du tror att du har totalkoll på din privatekonomi, så... BAM!

Från höger kommer stigande energipriser, inflation, en hälsning från skatteverket, ja du kan ju själv fortsätta listan över oväntade utgifter.

När det händer är det frestande att skära ner matbudgeten rejält, men man vill ju ändå äta bra mat. Och nyttigt.

Egentligen vill jag uppmana dig att dela min passion: att närstudera erbjudanden i olika matbutiker och skriva en lista på var det finns extrapriser. Lockar det?

Nej, jag tänkte väl.

Jag har inte fått med någon av mina vänner på det tåget heller.

Du kan också bara köpa den billigaste produkten varje gång, t ex tomaten på extrapris istället för stjälktomaten. Men det kan också bli tråkigt!

Du kanske redan går famlar runt i halvmörker (man ska inte slösa på elen) och småfryser, och du kanske också har kompromissat med det röda köttet och sockret för att leva lite mer hälsosamt. Då vill du såklart inte dessutom kompromissa med smaken.

Därför har jag samlat 3 tips och massor av bytesknep som gör att du kan minska din matbudget lite, utan att kompromissa med den goda smaken.

Tips 1: När du handlar...

... så testa att göra det för några dagar i taget (jo, det KAN du).

Varje gång vi handlar är det lätt att det hamnar något i korgen som vi inte hade tänkt att köpa. Genom att handla lite mer sällan gör du färre impulsköp totalt sett.

När du kommer hem från matbutiken så gör dig själv tjänsten att städa upp i (kyl)skåpet, så att de äldsta varorna står längst fram och inte slutar sina dagar på resthospice längst bak i mörkret. Inför minst en töm kylskåpet-dag i veckan.

Tips 2: Det låter kanske som något du hört förut men...

... det är för att det faktiskt är ett ovanligt bra råd. Ät mat som är i säsong.

Det är då frukt och grönt är billigaste OCH godast, och det är helt enkelt ett måste att maten är god för att din motivation att äta nyttigt ska hålla längre än en liter mjölk.

Frossa i kål, rotfrukter, purjolök och citrusfrukter på vintern, och mumsa i dig bär, solmogna tomater och bladgrönt på sommaren.

Tips 3: Och vinnaren är...

... den som klarar av att förvara de dyra råvarorna på ett sätt så att de inte hamnar i soppåsen.

Jag lägger personligen allt (förutom bananer – men ja, även tomater, avokado och citrusfrukter) i kylskåpet och så tar jag ut det i takt med att jag ska äta det.

Det håller sig mycket bättre inne i kylan, och om du bara tar ut det ur kylskåpet kvällen innan du ska äta det så smakar det helt perfekt.

Frukt och grönsaker kan du oftast också spara i frysen. Som exempel är bruna bananer i frysen perfekta att göra smoothies på (eller banankaka, men nu skulle det ju vara nyttigt, eller hur) och de flesta grönsaker och ärtor kan också frysas och användas i en soppa eller en gryta.

Byt dyrt mot billigt

Färska hallon, helt perfekt mogna avokador, ostron och vit tryffel är dyrt. Här får du mina bästa tips på billiga och supernyttiga matvaror som kan ersätta de lite dyrare varianterna – antingen för att de är billigare, räcker längre eller håller sig bättre:

27 smarta byten

  • Sallad = Kål
  • Sparris = Frysta ärtor
  • Tomat = Burktomat
  • Spirulina = Spenat
  • Vårlök = Gul lök
  • Jordgubbar = Frysta jordgubbar
  • Blåbär = Plommon
  • Mango = Äpple
  • Guacamole = Hummus
  • Yoghurt = Havregrynsgröt
  • Parmesan = Peccorino
  • Lax = Sill
  • Hälleflundra = Makrill på burk
  • Torsk = Sej
  • Fläskfärs = Rotfruktfärs
  • Nötkött i bit = Torkade bönor
  • Nötfärs = Röda linser
  • Quinoa = Gröna linser
  • Chiafrön = Linfrön
  • Dinkel = Havre
  • Pasta = Potatis
  • Tortilla = Kålblad
  • Valnötter = Mandlar
  • Flaskvatten = Kranvatten
  • Bageribröd = Hembakt bröd
  • Takeaway = Rågbrödsmackor
  • Köpepizza = Omelett med grönsaks- och köttrester
Newsletter background