9 tips, som får dig att äta lite nyttigare på semestern

Vem har sagt att nyttig sommarmat är tråkigt? Inte vi! Våra munnar vattnas faktiskt vid blotta tanken på söta jordgubbar, grillad fisk, goda sallader, hemgjord glass och läskande mocktails.

Kvinna äter frukt på stranden på sin semester.

NYTTIG SOMMAR – Bär och frukt är geniala som sommarsnacks. De både svalkar, läskar, smakar gott och är proppfulla med nyttiga ämnen.

© Jakob Helbig

Du har precis gått på semester. Är det då nu du kickstartar din fasta och tar en "vit månad" utan varken alkohol, socker eller stärkelse? Inte direkt, va? Däremot vill du nog gärna komma tillbaka från semestern utan allt för många extrakilon, och hur klarar du det isåfall?

Kodordet här är balans. För om du då och då håller igen lite finns det också massor av plats för att njuta av god sommarmat. Hur? Det får du massor av härliga tips på här. Ha en riktigt härlig semester!

1. Håll koll på mängderna

Många kvinnor äter generellt ganska nyttigt – men för mycket. Och det är som att mängderna blir större på sommaren. Det gäller oavsett om du är på en hotellsemester med en frestande buffé eller sitter och grillar vid en sommarstuga.

En portion räcker

Bestäm med dig själv att en portion räcker. För det gör det. Vill du ha en andra portion så ta bara sallad.

Ät lååångsamt

Lägg ifrån dig besticken mellan tuggorna och tugga ordentligt.

Drick vatten

– både innan och under måltiden.

2. Vatten är din vän

Din kropp behöver vätska – särskilt när det är varmt och du svettas. Drick minst 1,5 l vatten om dagen och ta gärna med en flaska vatten när du går ut. Tycker du att vatten är tråkigt så tillsätt lite smak.

Vatten med gurkskivor
© iStock

5 x smaksättning till ditt vatten

  • Färska örter som mynta, basilika eller citronmeliss.
  • Gurkskivor, skurna på längden med en potatisskalare.
  • Frysta bär, t ex jordgubbar eller hallon.
  • Skivor av lime, citron eller apelsin – välj de ekologiska citrusfrukterna.
  • Skivor eller bitar av skalad, färsk ingefära.

3. Ät grönsaker hela dagen

Planera gärna in grönsaker i alla dagens måltider. Om du vill undvika extra semesterkilon, så använd också grönsakerna som ersättning för stärkelse som bröd, pasta och ris.

Till frukost:

Njut av plockgrönsaker till frukost, t ex paprika, gurka och morot i stavar samt rädisor och små blomkålsbuketter.

Till lunch:

Välj grönt pålägg som avokado, tomat, kokt potatis, hummus och banan. Toppa med t ex pesto, örtmajonäs, färska örter eller syltad rödlök.

Till middag:

Gör något extra av dina sallader, nu när tiden finns. Använd också fler tillagade grönsaker än normalt, t ex grillad paprika, ugnsbakad tomat eller stekt svamp. Strö över en god, spröd topping, t ex rostade mandlar eller nötter.

4. Svalka dig med frukt

På en varm dag på stranden är det skönt att äta sval frukt. Det är nyttigt, läskande och så slipper du stå och svettas i kön till glasskiosken.

Illustration av melon
© I FORM

God frukt till kylväskan är t ex:

  • Melon i klyftor
  • Jordgubbar med stjälk
  • Nektariner i klyftor
  • Ananas i halvmånar
  • Vindruvor utan kärnor

5. Gott grillat

Matbutikernas färdiga grillådor kan vara frestande. Men det är sällan kött av bästa kvalitet, och du slutar ofta med att äta för mycket rött kött och för mycket dåligt fett.

Grillade räkor på spett
© iStock

Skaldjur är riktig sommarmat. Lägg stora räkor eller havskräftor i en lag av olivolja, pressad vitlök, citronsaft och persilja i några timmar. Grilla dem i ett foliepaket i några minuter och servera med aioli.

Marinerad kyckling

Marinera kycklingfiléer i minst ett par timmar innan du grillar. Mums!

Lax på grill
© iStock

Fisk som lax, öring och makrill passar bra på grillen. Grilla dem gärna på folie, så de inte fastnar på gallret.

Tonfiskbiff
© iStock

Gillar du biffar så välj tonfiskbiffar, som inte ska bli genomstekta utan vara rå inuti.

Kycklingburgare

Sugen på burgare? Gör en biff av kyckling eller växtfärs, eller grilla en stor portobellosvamp istället.

6. En skiva fullkorn

Går resan söderut kan magen och matsmältningen gå i baklås om du plötsligt slutar äta de vanliga fullkornen. Låt brödpåsarna med det vita brödet ligga kvar på hyllan, och gå istället på fullkornsjakt i de lokala matbutikerna. Eller packa ner ett paket havregryn eller grovt knäckebröd i resväskan.

7. Släck suget med kalla godsaker

Ananasglass med lime och mynta

Sommartid är GLASSTID…

… och självklart ska vi äta glass.

Du kan få hela 3 av de här saftiga ananasglassarna för samma kalorier som gömmer sig i en vanlig glasstrut.

Få receptet här!

Iskaffe

Föredrar du iskaffe?

En perfekt iskaffe att njtua av riktigt varma dagar.

Få receptet här!

Fläderblomsmocktail

Alkoholfritt, tack!

Försäljningen av alkoholfria öl och viner ökar, och det av en bra anledning för du får (nästan) samma goda smak, du undviker alkoholens kalorier och skadliga verkan, du kan köra bilen hem och du slipper bakfyllan dagen efter. What's not to like?
Gillar du inte öl eller vin kan du blanda goda drinkar utan en droppe alkohol.

Få receptet på en god flädermocktail här!

8. Frys dina vattenflaskor

Inga kylklampar? Fyll tomma flaskor nästan helt med vatten. Frys dem och ta med. Då har du också något kallt att dricka när vattnet tinar.

9. Guide till semesterbuffén

Ska du bo på hotell under din semester kan du göra nyttiga val redan när du bokar genom att välja bort “All inclusive”. Står du framför en enorm buffé med alla dina favoriträtter tre gånger om dagen är det svårt att inte sluta med en proppfull tallrik – och mage. Är semestern redan bokad ger vi dig här våra bästa trick för att tackla en frestande buffé.

Vänd ryggen till

Sätt dig långt från buffén och helst med ryggen mot. Då blir du inte så frestad att gå dit igen och igen och...

Hälsosam start på dagen

Skippa korvar och bacon och välj istället ägg, yoghurt, grönsaker, färsk frukt och bär, nötter och grovt bröd. Kan du också ignorera croissanter och kanelbullar så besparar du dig själv många kalorier.

Första stoppet: Salladsbaren

Genom att börja i salladsbaren finns det gott om plats för grönt på din tallrik – och mindre plats för pommes. En nyttig tumregel är att det gröna ska ta upp minst hälften.

Välj nyttiga proteiner

Finns det fisk och skaldjur på buffén, så är det alltid ett bra val. Det är kyckling också. Undvik gärna friterad och panerad mat samt grillat kött som har blivit lite för svart.

Sista stoppet: färsk frukt

Har du plats för dessert så välj färsk frukt och bär. Du får massor av nyttiga vitaminer, mineraler och fibrer och det ger dig en lätt känsla i magen.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background